FIGHTEN OM FLÖDET En kvalitativ studie om kvinnliga användares uppfattningar om företag på Instagram
Sammanfattning
Examensarbete: 15 hp
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Ht 2015
Handledare: Marie Grusell
Examinator: Malin Sveningson
Antal ord:
15 360 exkl. referenser och bilagor.
Syfte: Syftet med studien är att få förståelse för kvinnors uppfattningar om företags närvaro på Instagram.
Teori: Studiens referensram tar avstamp i ett mottagarperspektiv där människors motiv till medieanvändning, samt attitydforskning, förklaras närmare.
Metod: En kvalitativ metod innehållande fem samtalsintervjuer samt två fokusgrupper med kvinnor i åldrarna 16-35.
Resultat: Studien visar att användandet av Instagram kan idealiseras till tre användartyper, vilka ligger till grund för hur kvinnor uppfattar företags närvaro på Instagram. Deltagarna uttrycker motiv till att följa företag för att få inspiration samt information från de företag som motsvarar deltagarnas
intressen eller har en arbetsrelaterad anknytning. Inställningen till företag på Instagram beror på individuella bakomliggande attityder, där framträdande är kvinnors ställning för de mindre företagen som mest lämpade för kanalen samt lättheten att avfölja konton som inte längre motsvarar förväntningarna.
Deltagarna upplever Instagram som en lämpad plattform för företags marknadskommunikation då kanalen i stor uträckning möjliggör för makten
över det personliga flödet där de kan välja att ta del av reklamen eller att avstå.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-02-11Författare
Banck, Rebecka
Larsson, Lize
Nyckelord
Attityder
användare
följare
företag
Instagram
lojalitet
marknadskommunikation
medieanvändning
reklam
sociala medier
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
C949
Språk
swe