Visa enkel post

dc.contributor.authorBanck, Rebecka
dc.contributor.authorLarsson, Lize
dc.date.accessioned2016-02-11T06:42:04Z
dc.date.available2016-02-11T06:42:04Z
dc.date.issued2016-02-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41857
dc.description.abstractExamensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2015 Handledare: Marie Grusell Examinator: Malin Sveningson Antal ord: 15 360 exkl. referenser och bilagor. Syfte: Syftet med studien är att få förståelse för kvinnors uppfattningar om företags närvaro på Instagram. Teori: Studiens referensram tar avstamp i ett mottagarperspektiv där människors motiv till medieanvändning, samt attitydforskning, förklaras närmare. Metod: En kvalitativ metod innehållande fem samtalsintervjuer samt två fokusgrupper med kvinnor i åldrarna 16-35. Resultat: Studien visar att användandet av Instagram kan idealiseras till tre användartyper, vilka ligger till grund för hur kvinnor uppfattar företags närvaro på Instagram. Deltagarna uttrycker motiv till att följa företag för att få inspiration samt information från de företag som motsvarar deltagarnas intressen eller har en arbetsrelaterad anknytning. Inställningen till företag på Instagram beror på individuella bakomliggande attityder, där framträdande är kvinnors ställning för de mindre företagen som mest lämpade för kanalen samt lättheten att avfölja konton som inte längre motsvarar förväntningarna. Deltagarna upplever Instagram som en lämpad plattform för företags marknadskommunikation då kanalen i stor uträckning möjliggör för makten över det personliga flödet där de kan välja att ta del av reklamen eller att avstå.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesC949sv
dc.subjectAttitydersv
dc.subjectanvändaresv
dc.subjectföljaresv
dc.subjectföretagsv
dc.subjectInstagramsv
dc.subjectlojalitetsv
dc.subjectmarknadskommunikationsv
dc.subjectmedieanvändningsv
dc.subjectreklamsv
dc.subjectsociala mediersv
dc.titleFIGHTEN OM FLÖDET En kvalitativ studie om kvinnliga användares uppfattningar om företag på Instagramsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post