Show simple item record

dc.contributor.authorWestmar, Ola
dc.date.accessioned2016-02-22T12:28:54Z
dc.date.available2016-02-22T12:28:54Z
dc.date.issued2016-02-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42007
dc.description.abstractSyfte: Studien syftar till att undersöka en kommuns sätt att organisera och utveckla skol- formen särskild utbildning för vuxna. Ett ytterligare syfte är att beskriva vad detta betyder för målgruppen vuxna med intellektuell funktionsnedsättnings tillgänglighet, kunskapsutveck¬ling, identitet och delaktighet i samhället. Studiens frågeställningar, utifrån den aktuella verk¬sam¬heten, är: • Hur ser skolchefen, rektorn, läraren och eleven på skolformen särskild utbildning för vuxna? • På vilket sätt genomförs utvecklingsarbete inom skolformen? • Vilka yttre och inre gränser finns för skolformen? Teori: Studien är baserad på en hermeneutisk tolkning med frirumsmodellen som verktyg för att belysa den komplexitet som finns inom skolformen särskild utbildning för vuxna och pro¬cessen att upptäcka och erövra det frirum som finns tillgängligt i verksamhet. Metod: Studien bygger på sju stycken strukturerade, kvalitativa intervjuer med öppna frågor genomförda med vuxenutbildningschef, rektor, lärare och elever vid särskild utbildning för vuxna i Lidköpings kommun. Resultat: Resultatet av studien pekar på att det finns ett antal faktorer som kan ses som avgö-rande för att särskild utbildning i Lidköping bedöms bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Dessa faktorer är: • Lokalernas roll – vikten av en samlad vuxenutbildning. • Ett genomgående pedagogiskt förhållningssätt – den professionella flexibilitetens betydelse. • Ledningens roll – att skapa förutsättningar genom positiv styrning och ledning i och av verksamheten. • Lärarnas roll – att erövra frirummet, forma verksamheten ”bottom-up” och att bemöta eleverna utifrån ett flexibelt, professionellt förhållningssätt. • Elevens roll – att nå och få utbildning utifrån egna förutsättningar och behov. En positiv inställning till skolan. Konsekvenserna av detta är att särskild utbildning för vuxna kan anses ha en viktig roll i att erbjuda vuxna med intellektuell funktionsnedsättning relevant utbildning, men att detta kräver en satsning på verksamheten samt att det tillgängliga frirummet upptäcks och erövras.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT15 IPS02 LLU600sv
dc.subjectSärskild utbildning för vuxnasv
dc.subjectsärvuxsv
dc.subjectlärvuxsv
dc.subjectfrirumsv
dc.subjectstyrningsv
dc.subjectledningsv
dc.subjectandragogiksv
dc.subjecttillgänglighetsv
dc.subjectkunskapsutvecklingsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.titleAtt förstå särskild utbildning för vuxna Hur skolformens komplexitet i en kommun kan tolkas genom Bergs frirumsmodellsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record