Show simple item record

dc.contributor.authorJanson, Annika
dc.contributor.authorLange, Maria
dc.date.accessioned2016-02-22T12:38:56Z
dc.date.available2016-02-22T12:38:56Z
dc.date.issued2016-02-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42009
dc.description.abstractSyfte: I denna studie undersöker vi vilka upplevelser elever har av skrivning och skrivundervisning i skolan, men även på fritiden. Vi tar reda på vilken funktion och betydelse skrivning har för eleverna och vad de använder skrivning till i skolan och på fritiden. Vi belyser även vilket stöd de upplever att de får i sin skrivutveckling samt vilket stöd de önskar och hur betyg och bedömning påverkar deras skrivutveckling. Teori: I denna studie utgår vi från att lärandet är en social och interaktiv process där språket står i fokus. Vi lutar oss mot inåt- och utåtriktade skrivteorier där den kognitiva teorin och expressivt skrivande behandlar hur skrivningen fungerar för den enskilda eleven, för att förstå hur eleverna tänker, vilka problem de har och vilka strategier de använder. Den socialt interaktiva teorin och den sociokulturella teorin har vi använt, då vi vill undersöka hur eleverna uppfattar det sociala samspelet vid skrivinlärningen. Metod: Studien baseras på en kvalitativ intervjustudie där gruppintervjuer genomförts med elever i årskurs 8. Intervjuerna är gjorda på 31 elever från 3 olika skolor, i grupper med 4-6 elever i varje grupp. Resultat: I resultatet framgår att skrivning är mycket viktigt för eleverna. I skolan skriver de i alla ämnen och på alla lektioner. Eleverna använder skrivning för att lära sig skriva, för att lära sig ämnesinnehåll och för att visa upp kunskap. Det är i stort sett enbart skolinterna texter eleverna i studien skriver, där läraren står som enda mottagare. Eleverna är medvetna om och kan skriva olika texttyper. De får också hjälp med vad olika texttyper ska innehålla och hur de ska skrivas genom mallar och exempeltexter. Det ser olika ut på skolorna hur mycket stöd och respons eleverna får under skrivprocessen. Flertalet elever efterfrågar mer respons på sina texter och mer lärarstöd. Eleverna upplever att det är jobbigt att skriva mycket på prov och efterfrågar andra redovisningsformer. De upplever också att det är jobbigt att de blir bedömda på allt de skriver och efterfrågar mer fri skrivning, där de får uttrycka sig fritt utan regler. På fritiden skriver eleverna mest i kommunikativt syfte, för att hålla kontakt med kompisarna. Då används nya kommunikationsmedel som sms, chattar och spel.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT15 IPS04 SLP600sv
dc.subjectSkrivningsv
dc.subjectskrivprocessensv
dc.subjectresponssv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectfri skrivningsv
dc.title”Vi skriver mycket i alla ämnen” En intervjustudie om elevers upplevelser av skrivning och skrivundervisningsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record