dc.contributor.author | Nilsson, Charlotta | |
dc.date.accessioned | 2016-02-22T13:08:29Z | |
dc.date.available | 2016-02-22T13:08:29Z | |
dc.date.issued | 2016-02-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/42011 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med studien har varit att undersöka och belysa elevers erfarenheter av EQ övningar och arbete i Vänfabriken. Följande frågeställningar har används: hur upplever elever EQ övningar samt och hur beskriver elever att de påverkas av EQ övningar?
Metod:
I studien har använts en kvalitativ ansats. Valet av en kvalitativ ansats i studien grundade sig i studiens syfte, att undersöka och skapa förståelse för elevers erfarenheter av planerade EQ övningar och arbete i Vänfabriken. Syftet med den kvalitativa ansatsen är att kunna tolka och förstå informantens värld utifrån hens perspektiv.
I början av studien genomfördes en kvalitativ pilotstudie, för att kontrollera att den planering som var gjord inför studien och undersökningen skulle vara möjlig att genomföra.
Studien har baserats på tio semistrukturerade intervjuer med elever i årskurs fem i två olika klasser på en årskurs f till sex skola. Denna typ av intervju gav mig möjlighet att anpassa och ställa frågorna i den ordning som ansågs mest lämplig under intervjutillfällena.
Informanternas svar har tolkats och analyserats för att skapa förståelse.
Studiens helhet har tolkats utifrån de delar som intervjusvaren givit, informanternas kroppsspråk samt den stämning som fanns under intervjutillfällena.
Teori:
Studien är inriktad i ett sociokulturellt perspektiv.
Resultat:
Samtliga elevers erfarenhet är positiv av deltagandet i EQ övningar i Vänfabriken.
Atmosfären i Vänfabriken beskriver eleverna som lugn och tillåtande. Vänfabriken kan ge möjlighet till bekräftelse av alla individuella deltagare i en gruppgemenskap.
Flera elever nämner att det är positivt att få lämna klassrummets struktur och göra roliga saker tillsammans med sina klasskamrater och beskriver att samhörigheten och tillhörigheten till klassen upplevs starkare och gemenskapen blir positiv.
Effekter som EQ övningarna har gett anser eleverna vara att de har lärt känna varandra bättre i klassen och att de har lättare att lyssna på sina klasskamrater samt att de talar mer med varandra. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT15 IPS01 SPP600 | sv |
dc.subject | EQ | sv |
dc.subject | emotionell intelligens | sv |
dc.subject | EQ övningar | sv |
dc.subject | kamrater | sv |
dc.title | Vänfabriken En intervjustudie om elevers erfarenheter av EQ övningar | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |