Show simple item record

dc.contributor.authorLindenhall, Sara
dc.date.accessioned2016-02-24T16:33:39Z
dc.date.available2016-02-24T16:33:39Z
dc.date.issued2016-02-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42021
dc.description.abstractGenom EU:s fria rörlighet har ett ökat antal människor, både vuxna och barn, som lever i fattigdom och utsatthet sökt sig till Sverige i hopp om ett bättre liv. I praktiken ges olika stöd till dessa utsatta EU-medborgare beroende på vilken kommun de befinner sig i. Uppsatsens syfte är att undersöka om de utsatta minderåriga EU-medborgarna, som saknar förlängd uppehållsrätt, har rätt till utbildning i Sverige. Rätten till utbildning proklameras ofta som en grundläggande rättighet och sägs vara en väg upp ur fattigdom. Trots detta är det inte en självklarhet att erbjuda skolgång för de aktuella barnen, de flesta nekas utbildning i Sverige. I uppsatsen undersöks hur rättighets- och medborgarskapsbegreppet står i relation till varandra, främst utifrån ett rättsteoretiskt perspektiv. Uppsatsen undersöker också huruvida den nationella lagstiftningen står i överensstämmelse med internationella och europeiska överenskommelser som Sverige har ratificerat och som ger uttryck för en rätt till utbildning. Har Sverige ett ansvar att tillgodose de utsatta minderåriga EU-medborgarna rätt till utbildning?sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2016:4sv
dc.titleRätten till utbildning - alla barns rättighet? En rättsteoretisk undersökning om utsatta minderåriga EU-medborgares rätt till utbildning i Sverige.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Laweng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Juridiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record