Gymnasiet är ett helvete – bokstavligt talat. En normkritisk textanalys av Engelsforstrilogin
Sammanfattning
Abstract
Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01
Titel: Gymnasiet är ett helvete – bokstavligen talat. En normkritisk analys av
Engelsforstrilogin
Författare: Jennifer Hallberg och Johanna Larnemark
Termin och år: HT 2014
Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Handledare: Marita Rhedin
Examinator: Bengt Jacobsson
Rapportnummer: HT14-1120-3
Nyckelord: Normkritisk pedagogik, intersektionalitet, Engelsforstrilogin, fantasy, normer,
kapital, metaforer, narrativ fantasi
Denna uppsats har syftat till att genomföra en kvalitativ textanalys och undersöka hur den normkritiska
pedagogiken kan tillämpas i svenskämnet. I vår undersökning har vi genomfört denna textanalys på Mats
Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi som består av romanerna Cirkeln, Eld och Nyckeln.
Romanerna, vilka vi klassificerar som urban fantasy, är exempel på texter som vi finner i elevernas egna
textvärldar och som erbjuder möjlighet till både naiv och kritisk läsning.
I linje med upplägget på uppsatsen har vi arbetat utifrån två frågeställningar. I textanalysen har vi varit
intresserade av att undersöka hur karaktärerna tillåts förhandla sin egen maktposition inom ramen för genren
urban fantasy. I den andra frågeställningen var vi intresserade av hur resultatet av textanalysen kan förstås och
användas inom den normkritiska pedagogiken.
Genom ett intersektionellt perspektiv har vi kunnat urskilja vilka normer karaktärerna förhåller sig till och på så
vis förhandlar om sina maktpositioner utifrån. Resultatet och karaktärernas ompositioneringar har vi beskrivit
genom de fem mytbildningarna Myten om horan, Myten om soc-fallet, Myten om mobboffret, Myten om bitchen
och Myten om den duktiga flickan. Myterna visar hur karaktärerna förflyttar sig i sina maktpositioner i
skärningspunkten för klass, kön och sexualitet. Detta har diskuterats utifrån termer som respektabilitet, kapital,
normativ femininitet och heteronorm. Vi har också sett att fantasygenrens parametrar har möjliggjort ett
förhandlade hos karaktärerna som inte hade varit tänkbar i realistisk litteratur.
Resultatet har diskuterats som ett verktyg för normkritisk litteraturundervisning i svenskämnet där
Engelsforstrilogin skulle kunna möjliggöra en diskussion om ämnen så som till exempel exkludering, social
utsatthet, normer och sexualitet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-02-29Författare
Hallberg, Jennifer
Larnemark, Johanna
Nyckelord
Normkritisk pedagogik
intersektionalitet
Engelsforstrilogin
fantasy
normer
kapital
metaforer
narrativ fantasi
Serie/rapportnr.
HT14-1120-3
Språk
swe