Hållbarhetsredovisning –Vad utmärker hållbarhetsrepporteringen hos företag med lång erfarenhet av hållbarhetsarbete?
Abstract
Titel: Hållbarhetsredovisning – Vad utmärker hållbarhetsrapporteringen hos företag med lång erfarenhet av
hållbarhetsarbete?
· Bakgrund och problemdiskussion: Under flera decennier har hållbarhetsfrågor haft en stor påverkan på
svenska företag. Eftersom finansiella siffrorna anses inte vara tillräckliga vid framtagande av företagens
resultat. Det är mot denna bakgrund som Förenta Nationen (FN) belyste hållbarhetsfrågan och därmed
tilldelat ett uppdrag som skulle genomföras av Världskommission i slutet av 1980-talet. Debatten om
införandet av EU-direktivet som införs första juni 2016 har uppmärksammats framförallt inom svenskt
näringsliv då förslaget ska omfatta ca 2000 företag som i sin tur ska uppfylla ett minimum krav enligt
svensk lagstiftning. Företagsnätverket CSR Sweden ser detta förslag som en mindre revolution.
· Problemformulering: Införandet av direktiv 2014/95/EU 2017 innebär att långt fler svenska företag
kommer behöva upprätthålla en hållbarhetsredovisning, samtidigt som ett antal företag ska förmedla ickefinansiell
information och upplysningar av mångfaldspolicy i hållbarhetsrapporterna. Hur väl förberedda är
samtliga företag inför nya rapporterings förändringar och finns det faktorer som är viktiga att ta hänsyn till?
· Syfte: Huvudsyftet med denna studie är att undersöka vad som utmärker hållbarhetsrapporteringen
avseende företagens långa erfarenhet. Författarna vill även ge läsaren förståelse för vad som utmärker dessa
erfarna företag och vilka faktorer som anses viktiga för att upprätta en god hållbarhetsrapport.
· Avgränsningar: Hållbarhetsredovisning behandlar ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter. I
rapporten undersöks de sociala och miljömässiga aspekterna inom hållbarhetsredovisning. Författarna har
däremot valt att bortse från den ekonomiska aspekten inom hållbarhetsredovisning. Denna avgränsning har
gjort det möjligt för författarna att djupare studera företagens sociala och miljömässiga aspekter.
· Metod: Rapporten är en kvalitativ studie av både sekundär- och primärdata. Författarna har intervjuat
nyckelpersoner inom samtliga företagens hållbarhetsavdelningar. Företagen har fått utmärkelser för “bästa
hållbarhetsredovisning” under de senaste fyra åren, ett pris som FAR årligen delar ut. I studien analyseras
även företagens hållbarhetsrapporter för de senaste fyra åren för att finna mönster i vad som utmärker
hållbarhetsredovisningen.
· Slutsats: Slutsatsen visar att det finns flera faktorer som företag ska ta hänsyn till för att upprätta en god
hållbarhetsrapport. Utmärkande faktorer för samtliga företag är att vara transparent, integritet, öppenhet,
kontinuitet, relevant information och ständiga förbättringar. Dessa faktorer anses vara det som skapar värde
för företagen.
· Förslag till vidare forskning: Det skulle vara intressant att forska vidare om övergången från G3 till G4
och EU-direktivets påverkan på företagen. En framtida studie skulle även kunna vara att undersöka ifall
företag som bortser från en separerat hållbarhetsrapport och istället inför integrerad rapport för hållbarhetsoch
årsredovisning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-03-11Author
Dawit, Elshaday
Kalasho, Sargon
Keywords
Hållbarhetsredovisning, Hållbarhetsrapport, Corporate Social Responsibility, Global Reporting Initative, Triple Bottom Line, intressentteorin, intressentmodellen
Series/Report no.
Externredovisning
15-16-13
Language
swe