Show simple item record

dc.contributor.authorKhammoo, Dalya
dc.contributor.authorMaref, Ropak
dc.date.accessioned2016-03-21T13:42:03Z
dc.date.available2016-03-21T13:42:03Z
dc.date.issued2016-03-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42353
dc.description.abstractSyftet med arbetet är att undersöka om tekniska verktyg som IPad kan användas som ett läromedel för att påverka elevernas lust till ämnet matematik. Samtidigt utreds bl.a. hur lärare upplever elevernas inlärningsproblem som har med matematik att göra. I uppsatsen undersöks två olika högstadiemiljöer, i den ena miljön används IPad och i den andra miljön används inte IPad. Dessutom klarläggs vilka resurser pedagogerna använder i matematikundervisningen. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod där vi gick utgick från 5 mattelärare, varav 2 använde sig av IPad som studielärande verktyg och de 3 andra lärarna inte gör det. Arbetet är baserat på vetenskaplig litteratur, material från Skolverket och forskningsrapporter, samt tidigare studier om IPadens roll i ämnet matematik. Resultatet visar att både de lärare som använder IPad och de lärare som inte använder IPad tycker att IPad har en positiv påverkan för inlärning av matematik. De säger däremot att lärarna inte kan släppa eleverna att jobba på egen hand utan att det krävs mer kontroll när eleverna använder IPad som läromedel. Det krävs dessutom mer ekonomiska resurser när man ska köpa IPads och bra appar till alla eleverna. Samtidigt ser vi att det finns olika metoder och läromedel som ökar elevernas intresse och att lärarna inte är beroende av IPaden för att göra undervisningen intressant och lärorik. I undersökningen tas upp vilken betydelse skolans tillvägagångssätt, lärarens upplevelser och föräldrarnas inställning har för att eleverna ska bli mer intresserade av att läsa matematik. Vi har valt att granska IPadens för- och nackdelar som verktyg i ämnet. IPad är en del av det högt utvecklade IT-system som vi har i våra liv nuförtiden. Därför vill vi granska hur lärare uppfattar att detta läroverktyg påverkar elevernas intresse och förmåga att lära sig matematik och ifall det förbättrar kommunikationen mellan lärare och elev. Parallellt vill vi undersöka den motsatta miljön som alltså inte använder IPad i undervisningen och ifall det finns någon kvalitativ skillnad i inlärning och resultat i de två olika miljöerna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT16 IPS LAU925:2sv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectIT tekniksv
dc.subjectIPadsv
dc.subjectskola och föräldrarsv
dc.subjectspråk och kommunikationsv
dc.subjectinlärningsproblemsv
dc.subjectgrupparbetesv
dc.titleIPad eller inte IPad - Om högstadielärares arbete med att göra matematik intressant i två olika miljöersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record