Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson Marianucci, Caterina
dc.contributor.authorSuchora, Marta
dc.date.accessioned2016-03-22T08:26:32Z
dc.date.available2016-03-22T08:26:32Z
dc.date.issued2016-03-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42360
dc.description.abstractStudiens syfte har varit att ta reda på hur skolungdomar på gymnasial nivå kan undervisas i främmande språk med rollspelsmetodiken och vad man kan förvänta av undervisningen som utförs med denna metod. Inledningsvis har vi undersökt rollspelets roll i undervisningen genom tiderna och hur man kommit fram till dagens teoribildning gjord av Vygotskij och Dewey och senare av pedagogerna Heathcote och Bolton. Just Heathcotes lära har vi använt flitigt i vår undersökning; hon har visat vilka möjligheter som aktivitetspedagogiken erbjuder och vilken anpassningsförmåga den har till olika ämnen. Vi har sett hur Skolverkets läroplaner för gymnasiet angående moderna språkundervisning kan kopplas till rollspelsundervisning. Resultatet av denna kvalitativa undersökning har visat att de utfrågade eleverna generellt sett uppskattar denna arbetsmetod och finner den lärorik. Bland annat menade de att de ökar sitt ordförråd och sina muntliga kunskaper och många skulle vilja ha mer rollspel i undervisningen under skoltiden.sv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT15 IPS LAU925 :2sv
dc.subjectrollspelsv
dc.subjectdidaktisk metodsv
dc.subjectmoderna språksv
dc.titleRollspel som didaktisk metod i språkundervisning. Erfarenheter från en gymnasieskolasv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record