dc.contributor.author | Nilsson Marianucci, Caterina | |
dc.contributor.author | Suchora, Marta | |
dc.date.accessioned | 2016-03-22T08:26:32Z | |
dc.date.available | 2016-03-22T08:26:32Z | |
dc.date.issued | 2016-03-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/42360 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte har varit att ta reda på hur skolungdomar på gymnasial nivå kan undervisas i
främmande språk med rollspelsmetodiken och vad man kan förvänta av undervisningen som
utförs med denna metod.
Inledningsvis har vi undersökt rollspelets roll i undervisningen genom tiderna och hur man
kommit fram till dagens teoribildning gjord av Vygotskij och Dewey och senare av pedagogerna
Heathcote och Bolton. Just Heathcotes lära har vi använt flitigt i vår undersökning; hon
har visat vilka möjligheter som aktivitetspedagogiken erbjuder och vilken anpassningsförmåga
den har till olika ämnen. Vi har sett hur Skolverkets läroplaner för gymnasiet angående
moderna språkundervisning kan kopplas till rollspelsundervisning.
Resultatet av denna kvalitativa undersökning har visat att de utfrågade eleverna generellt sett
uppskattar denna arbetsmetod och finner den lärorik. Bland annat menade de att de ökar sitt
ordförråd och sina muntliga kunskaper och många skulle vilja ha mer rollspel i undervisningen
under skoltiden. | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT15 IPS LAU925 :2 | sv |
dc.subject | rollspel | sv |
dc.subject | didaktisk metod | sv |
dc.subject | moderna språk | sv |
dc.title | Rollspel som didaktisk metod i språkundervisning. Erfarenheter från en gymnasieskola | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |