Amalia Redec Beroende och frihet i ett borgerligt kvinnoöde
Abstract
Denna uppsats behandlar tonsättaren Amalia Redecs (1812-1885) liv och verksamhet. Fokus har
dels varit att placera hennes kompositioner i en musikhistorisk kontext. Hon skrev sånger med
pianoackompanjemang i salongsmusikalisk stil, d.v.s. främst avsedda att framföras i hemmiljö.
Tonspråket är tidens romantiska och texterna är av välkända författare. Att sjunga, spela piano och
komponera ingick i borgerliga kvinnors uppfostran. Musiken för och av kvinnor passar in i den
normvärld de levde i - den är känslosam och uttrycksfull utan att bli extravagant eller
gränsöverskridande. Amalia Redecs musik är idag okänd, men kan under 1800-talets andra del
varit mer allmänt bekant, bl.a. genom sångsamlingen ”Det sjungande Sverige - samling av 100
kända och omtyckta sånger” från 1874.
Uppsatsens andra vinkel är att genom Amalia Redecs biografi belysa kvinnornas villkor i ett
snabbt föränderligt samhälle. Hon upplevde det traditionella familjebaserade trygghetssystemets
haveri och upplösning. Född och uppvuxen i en välbeställd göteborgsk handelsfamilj gifte hon sig
vid 21 års ålder. Antagligen på grund av de svåra livsomständigheter som följde av mannens
misslyckade affärsverksamheter valde hon ett antal år senare att flytta ifrån honom. Hon var
yrkesverksam under en tid då detta för kvinnor var ett undantag, publicerade kompositioner,
undervisade och gav publika konserter. Dessa aspekter av hennes livsöde kan sägas peka fram emot
kvinnornas emancipation och välfärdssamhällets framväxt ett par generationer senare.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-04-05Author
Bendz, Hanna
Keywords
salongsmusik, borgerlighet, romantik, Göteborg, levnadsteckning
Language
swe