Alliera de Alienerade - En studie om den kvinnofierade hårfria kroppens alienation och fetischism i den maktrådande utomhusreklamen.
Abstract
Studiens syfte är att föra en diskussion kring hur den kvinnofierade kroppen görs (hårfri) i utomhusreklam, samt hur och vilka maktrelationer som är delaktiga. Denna diskussion sker i form av en diskursanalys med flera teoretiska perspektiv och med ett material i bakgrunden. Materialet består av egeninsamlade bilder och beskrivningar av utomhusreklam i Göteborgs stadskärna. Resultatet visar att Alienering och Fetischism är väl tillämpbara begrepp för att förklara vad som kan synas i utomhusreklamen. Dessa begrepp diskuteras bland annat i relation till sexism och förklarar hur vissa kroppar får medverka i utomhusreklam medan andra inte. Detta handlar främst om hur den kvinnofierade kroppen kan ses som ett säljredskap men också hur den kvinnofierade kroppen ständigt uppmanas att se ut på ett visst (ouppnåeligt) sätt. Fotografierna i utomhusreklamen besitter en maktrelation gentemot beskådaren och uppmanar till en form av ”sanning”. Dessa maktrelationer kan vara delaktiga i hur den kvinnofierade personen förlorat sin alienerade makt. Utomhusreklamen kan också ses som delaktig i de mentala representationer som skapar koder för femininitet och maskulinitet
under ett livslopp. Slutligen kan denna studie också ses som en diskussion kring hur/om den
kvinnofierade kroppen kan få tillbaka sin förlorade makt och om begrepp som alienation kan vända på det myntet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-04-05Author
Uussalu, Erica
Keywords
hårfri norm
maktrelationer
alienering
fetischism
utomhusreklam
diskursanalys
"the other"
ideal femininitet
interpellation
makt/kunskap
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe