• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Cultural Sciences / Institutionen för kulturvetenskaper
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alliera de Alienerade - En studie om den kvinnofierade hårfria kroppens alienation och fetischism i den maktrådande utomhusreklamen.

Abstract
Studiens syfte är att föra en diskussion kring hur den kvinnofierade kroppen görs (hårfri) i utomhusreklam, samt hur och vilka maktrelationer som är delaktiga. Denna diskussion sker i form av en diskursanalys med flera teoretiska perspektiv och med ett material i bakgrunden. Materialet består av egeninsamlade bilder och beskrivningar av utomhusreklam i Göteborgs stadskärna. Resultatet visar att Alienering och Fetischism är väl tillämpbara begrepp för att förklara vad som kan synas i utomhusreklamen. Dessa begrepp diskuteras bland annat i relation till sexism och förklarar hur vissa kroppar får medverka i utomhusreklam medan andra inte. Detta handlar främst om hur den kvinnofierade kroppen kan ses som ett säljredskap men också hur den kvinnofierade kroppen ständigt uppmanas att se ut på ett visst (ouppnåeligt) sätt. Fotografierna i utomhusreklamen besitter en maktrelation gentemot beskådaren och uppmanar till en form av ”sanning”. Dessa maktrelationer kan vara delaktiga i hur den kvinnofierade personen förlorat sin alienerade makt. Utomhusreklamen kan också ses som delaktig i de mentala representationer som skapar koder för femininitet och maskulinitet under ett livslopp. Slutligen kan denna studie också ses som en diskussion kring hur/om den kvinnofierade kroppen kan få tillbaka sin förlorade makt och om begrepp som alienation kan vända på det myntet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/42403
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kulturvetenskaper
View/Open
Thesis (19.44Mb)
Date
2016-04-05
Author
Uussalu, Erica
Keywords
hårfri norm
maktrelationer
alienering
fetischism
utomhusreklam
diskursanalys
"the other"
ideal femininitet
interpellation
makt/kunskap
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV