Show simple item record

dc.contributor.authorUussalu, Erica
dc.date.accessioned2016-04-05T10:16:36Z
dc.date.available2016-04-05T10:16:36Z
dc.date.issued2016-04-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42403
dc.description.abstractStudiens syfte är att föra en diskussion kring hur den kvinnofierade kroppen görs (hårfri) i utomhusreklam, samt hur och vilka maktrelationer som är delaktiga. Denna diskussion sker i form av en diskursanalys med flera teoretiska perspektiv och med ett material i bakgrunden. Materialet består av egeninsamlade bilder och beskrivningar av utomhusreklam i Göteborgs stadskärna. Resultatet visar att Alienering och Fetischism är väl tillämpbara begrepp för att förklara vad som kan synas i utomhusreklamen. Dessa begrepp diskuteras bland annat i relation till sexism och förklarar hur vissa kroppar får medverka i utomhusreklam medan andra inte. Detta handlar främst om hur den kvinnofierade kroppen kan ses som ett säljredskap men också hur den kvinnofierade kroppen ständigt uppmanas att se ut på ett visst (ouppnåeligt) sätt. Fotografierna i utomhusreklamen besitter en maktrelation gentemot beskådaren och uppmanar till en form av ”sanning”. Dessa maktrelationer kan vara delaktiga i hur den kvinnofierade personen förlorat sin alienerade makt. Utomhusreklamen kan också ses som delaktig i de mentala representationer som skapar koder för femininitet och maskulinitet under ett livslopp. Slutligen kan denna studie också ses som en diskussion kring hur/om den kvinnofierade kroppen kan få tillbaka sin förlorade makt och om begrepp som alienation kan vända på det myntet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjecthårfri normsv
dc.subjectmaktrelationersv
dc.subjectalieneringsv
dc.subjectfetischismsv
dc.subjectutomhusreklamsv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subject"the other"sv
dc.subjectideal femininitetsv
dc.subjectinterpellationsv
dc.subjectmakt/kunskapsv
dc.titleAlliera de Alienerade - En studie om den kvinnofierade hårfria kroppens alienation och fetischism i den maktrådande utomhusreklamen.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record