• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Gothenburg Research Institute
  • Research Report
  • View Item
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Gothenburg Research Institute
  • Research Report
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsumtionsrapporten 2015

Abstract
I Konsumtionsrapporten 2015 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2014. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhets bild av hushållens konsumtion som baseras på statistik från framförallt Statistiska centralbyrån (SCB), men även från andra myndigheter och forskningsinstitut (exempelvis Konsumentverket och SOM ­institutet vid Göteborgs universitet). I denna del analyseras konsumtionsmönster, hur olika marknader fungerar och hur nöjda svenska konsumenter är med sina liv. Den andra delen, “Fördjupningar”, belyser några konsumtionsområden av särskilt intresse. I slutet presenteras de taljerad statistik i bilagor. Rapporten är publicerad av Centrum för konsumtionsvetenskap, Han delshögskolan vid Göteborgs universitet. BASFA KTA: Hushållens totala konsumtion uppgick till 1755 miljarder kronor under 2014. Hushållen konsumerade 2,3% mer jämfört med 2013 och 23% mer jämfört med 2004 . Mellan 2013 och 2014 ökade konsumtionen i stort sett på alla områden. Priserna minskade med 0,2% mellan 2013 till 2014. Under perioden 2004 ­2014 har priserna ökat med 12,3%. Sedan 1990 har totalkonsumtionen av kött per person och år ökat från 60 kg till 87 kg. Eftersom befolkningen också växer, så har det svenska folkhushållets konsumtion av kött ökat med 75% sedan 1990. Köttkonsumtionen tycks ha stabiliserats kring 86 kilo per person och år sedan 2010. Sedan 2000 har utländska turisters konsumtion i Sverige ökat med 137,5%. Flerdagsbesökare lockas ofta till Sverige för att besöka släkt och vänner medan endagsbesökare ofta kommer för shopping, framförallt från Norge.
Publisher
Centrum för konsumtionsvetenskap
URI
http://hdl.handle.net/2077/42435
Collections
  • Research Report
View/Open
Research report pdf (2.924Mb)
Date
2015
Author
Roos, John Magnus
Keywords
Konsumtion
Ekonomi
Publication type
report
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV