Show simple item record

dc.contributor.authorAlbinsson, Gustaf
dc.contributor.authorM. Kindberg, Nicklas
dc.date.accessioned2016-04-14T10:47:23Z
dc.date.available2016-04-14T10:47:23Z
dc.date.issued2016-04-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42453
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka hur reklamfilm i TV framställer och bidrar till att reproducera olika maskuliniteter i samhället. Reklamfilm är ett medie som en stor del av befolkningen tar del av, och som enligt vår litteraturgenomgång anspelar på stereotypa uppfattningar om olika grupper i samhället. Vi har samlat in vårt material under vecka 41 hösten 2015, och urvalet består av reklamfilmer som innehåller interaktion mellan män. Studien är en kvalitativ dokumentanalys och bygger på Connells (1995) teori om Hegemonisk maskulinitet. Av våra resultat framkommer det att den kategori som Connell (1995) beskriver som en marginaliserad maskulinitet är överrepresenterad i relationerna mellan män och framställs på ett förlöjligande sätt. Den underordnade maskuliniteten finns knappt representerade i vårt material och kan därmed sägas uteslutas.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectHegemoni, Maskulinitet, Genus, Reklamsv
dc.titleKULORNA SOM KRÄVS En kvalitativ studie om maskuliniteter i reklamfilmsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record