• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KULORNA SOM KRÄVS En kvalitativ studie om maskuliniteter i reklamfilm

Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka hur reklamfilm i TV framställer och bidrar till att reproducera olika maskuliniteter i samhället. Reklamfilm är ett medie som en stor del av befolkningen tar del av, och som enligt vår litteraturgenomgång anspelar på stereotypa uppfattningar om olika grupper i samhället. Vi har samlat in vårt material under vecka 41 hösten 2015, och urvalet består av reklamfilmer som innehåller interaktion mellan män. Studien är en kvalitativ dokumentanalys och bygger på Connells (1995) teori om Hegemonisk maskulinitet. Av våra resultat framkommer det att den kategori som Connell (1995) beskriver som en marginaliserad maskulinitet är överrepresenterad i relationerna mellan män och framställs på ett förlöjligande sätt. Den underordnade maskuliniteten finns knappt representerade i vårt material och kan därmed sägas uteslutas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/42453
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_42453_1.pdf (581.6Kb)
Datum
2016-04-14
Författare
Albinsson, Gustaf
M. Kindberg, Nicklas
Nyckelord
Hegemoni, Maskulinitet, Genus, Reklam
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV