Show simple item record

dc.contributor.authorRoos, John Magnus
dc.date.accessioned2016-04-28T11:42:53Z
dc.date.available2016-04-28T11:42:53Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1653-7491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/43315
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att jämföra kvaliteten mellan tre typer av assistansanordnare; brukarkooperativ, privata bolag och kommunen. En kvantitativ undersökningsansats har tillämpats med postenkät som insamlingsmetod. Analysen bygger på 194 assistansberättigade i Göteborgs kommun, Kungsbacka kommun och Öckerö kommun. Svarsfrekvensen är 31 procent. I enkäten finns fyra kvalitetsmått på assistansanordnaren. Det första kvalitetsmåttet, en rak fråga till brukaren ”hur bra är din anordnare” indikerar inte någon skillnad i upplevd kvalitet mellan de tre anordnartyperna. Det andra kvalitetsmåttet, kvalitetsaspekter på personliga assistenter, indikerar att kvaliteten på personliga assistenter upplevs som bättre hos kommunen och privata bolag än hos brukarkooperativen. Det tredje kvalitetsmåttet, kvalitetsaspekter på assistansanordnare, indikerar inte någon skillnad mellan olika typer av anordnare. Det fjärde kvalitetsmåttet, generell service, indikerar att servicen hos assistansanordnarna upplevs som bättre hos brukarkooperativ och privata bolag än hos kommunen, framförallt beträffande servicedimensionerna mottaglighet och fysiska attribut (exempelvis kontorslokal). Brukarna är relativt lika mellan de tre anordnartyperna med avseende på kön, bostadsort, funktionsnedsättning och personlighet. De privata bolagen har attraherat yngre brukare i större utsträckning än de övriga två anordnartyperna. Våra resultat bör tolkas med försiktighet då antalet respondenter är relativt få och då brukare med olika anordnartyper kan ha olika förväntningar på sina respektive assistansanordnare (vilket påverkar hur de utvärderar kvaliteten).sv
dc.description.sponsorshipRapporten har finansierats genom ett stipendium från Fonden till Rolf Bergfors minnesv
dc.format.extent60 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherCentrum för konsumtionsvetenskapsv
dc.relation.ispartofseriesCFK-rapportsv
dc.relation.ispartofseries2016:3sv
dc.subjectpersonlig assistanssv
dc.subjectassistansanordnaresv
dc.titleOrganisationsformens betydelse för kvaliteten i personlig assistanssv
dc.title.alternativeBrukares kvalitetsupplevelse av kooperativ, privata bolag och kommuner som assistansanordnaresv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationCentrum för konsumtionsvetenskapsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record