• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rektorer och mobbning - Hur elevenkäter bidrar till organisationsförändring

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka i vilken grad rektorer använder elevenkäter om mobbning för att stödja organisatoriska förändringar. Följande fyra frågor vägledde studien: • På vilka sätt har skolornas rektorer använt resultaten från elev undersökningen om mobbning som ett informationsunderlag för att implementera förändringar? • Finns det rektorer som i sin roll som ledare för organisationen oftare än andra genomför förändringar? • Finns det skillnader på rektorernas sätt att implementerar förändringar i organisationen? • Går det att hitta spår av dubbelkretslärande (Argyris, 1999) i skolorganisationen? Studien baseras på teorier om lärande i organisationer (Argyris, 1999) med ett specifikt fokus på enkel- och dubbelktretslärande. Teorier om lärande i organisationer utgör designen för den enkät som sändes till rektorer och för analysen av empirin. I denna kvantitativa studie konstruerades en enkät med avsikt att få ökad förståelse för hur rektorer använder elevenkätresultat för att genomföra förändringar i skolorganisationen. Resultaten visar att det användandet av elevenkätresultaten om mobbning varierade bland de 59 rektorerna. Exempelvis menade tolv rektorer att de sällan använde elevenkätresultaten om mobbning som bas för beslut om förändringar i organisationen medan 30 rektorer menade att de gjorde det ibland. Sjutton rektorer svarade att de ofta använde elevenkätresultaten om mobbning för att få ett brett underlag för beslut om förändringar i organisationen. Elevenkätresultat om mobbning i skolan är värdefullt och kan vara en bidragande faktor som ge rektorer möjlighet till positiva förändringar. Rektorn kan i sin roll som ledare för organisationen använda dessa undersökningar och låta olika grupper i skolan analysera och återkoppla dessa analyser för att kunna fatta välgrundade beslut. Följande rekommendationer bör betraktas av rektorer, skolhuvudmän och forskare för att genomföra positiva mobbningsförebyggande åtgärder; • Elevenkätresultat om mobbning bör kunna brytas ned så skolans olika grupper får ett eget ansvarsförhållande inför resultaten. • Elevenkätresultaten bör vara tillgängliga för diskussioner på personalmöten och analyseras för att uppmuntra positiva mobbningsförebyggande åtgärder i skolan. • Resultaten från elevenkäterna om mobbning bör vara en startpunkt för vidare diskussioner och utveckla nya idéer om hur mobbning ska förebyggas.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/43368
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_43368_1.pdf (288.8Kb)
Datum
2016-05-04
Författare
Englund, Göran
Nyckelord
mobbning
rektorer
organisatoriskt lärande
elevenkäter
enkel- och dubbelkretslärande
bullying
student surveys
organizational learning
single- and double loop learning
Serie/rapportnr.
Master
VT16 IPS PDAU63:1
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV