• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdig bedömning utan likvärdiga förutsättningar? Hem- och konsumentkunskap som exempel

Abstract
Hem- och konsumentkunskap är ett utpräglat processämne med ett flertal praktiska förutsättningar som måste tillgodoses för att undervisning och bedömning ska kunna ske i enlighet med ämnets syfte, mål och karaktär. För att undersöka hur bedömning av praktiska kunskaper bedrivs idag, vilka förutsättningar som krävs för sådan bedömning i hem- och konsumentkunskap samt hur de förutsättningarna tillgodoses idag har en litteraturstudie genomförts i syfte att täcka in den kunskap som finns tillgänglig inom området. Studien fann att bedömning av praktiska kunskaper idag sker indirekt genom rapporter eller teoretiska förklaringar av praktiskt handlande, eller direkt i handling, främst genom observationer av handlandet, där det senare anses hålla högre validitet. Studien fann också att kvalitativ undervisning och bedömning, i enlighet med hem- och konsumentkunskapsämnets intentioner, karaktär och mål, kräver minst 120 minuter långa lektionspass och tillgång till ämnesspecifik sal och utrustning. Dock framhåller resultatet av studien att förutsättningarna för kvalitativ undervisning och bedömning varierar markant mellan skolor och slutsatsen som dras är att alla elever inte har samma möjlighet att nå och bedömas enligt de nationella målen. Den svenska hem- och konsumentkunskapsundervisningen och -bedömningen är således inte likvärdig och de praktiska förutsättningarna för ämnet bör ses över. Vidare forskning krävs vad gäller de praktiska förutsättningarna och deras inverkan på elevernas resultat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/43412
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_43412_1.pdf (1.143Mb)
Date
2016-05-11
Author
Lind, Jenny
Keywords
Kunskap i handling
lektionslängd
lokal
praktiska förutsättningar
praktiska kunskaper
ramfaktorer
Series/Report no.
VT16-02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV