Likvärdig bedömning utan likvärdiga förutsättningar? Hem- och konsumentkunskap som exempel
Abstract
Hem- och konsumentkunskap är ett utpräglat processämne med ett flertal praktiska
förutsättningar som måste tillgodoses för att undervisning och bedömning ska kunna ske i
enlighet med ämnets syfte, mål och karaktär. För att undersöka hur bedömning av praktiska
kunskaper bedrivs idag, vilka förutsättningar som krävs för sådan bedömning i hem- och
konsumentkunskap samt hur de förutsättningarna tillgodoses idag har en litteraturstudie
genomförts i syfte att täcka in den kunskap som finns tillgänglig inom området.
Studien fann att bedömning av praktiska kunskaper idag sker indirekt genom rapporter eller
teoretiska förklaringar av praktiskt handlande, eller direkt i handling, främst genom observationer
av handlandet, där det senare anses hålla högre validitet. Studien fann också att
kvalitativ undervisning och bedömning, i enlighet med hem- och konsumentkunskapsämnets
intentioner, karaktär och mål, kräver minst 120 minuter långa lektionspass och tillgång till
ämnesspecifik sal och utrustning. Dock framhåller resultatet av studien att förutsättningarna
för kvalitativ undervisning och bedömning varierar markant mellan skolor och slutsatsen som
dras är att alla elever inte har samma möjlighet att nå och bedömas enligt de nationella målen.
Den svenska hem- och konsumentkunskapsundervisningen och -bedömningen är således inte
likvärdig och de praktiska förutsättningarna för ämnet bör ses över. Vidare forskning krävs
vad gäller de praktiska förutsättningarna och deras inverkan på elevernas resultat.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-05-11Author
Lind, Jenny
Keywords
Kunskap i handling
lektionslängd
lokal
praktiska förutsättningar
praktiska kunskaper
ramfaktorer
Series/Report no.
VT16-02
Language
swe