Health literacy i skolan - Ett vinnande koncept för bättre hälsobeteende?
Sammanfattning
Att vara hälsosam är viktigt och det gäller att veta vad som är ett hälsofrämjande beteende. Forskning bidrar till ny information som förändrar innebörden av vad hälsa är, därför behövs kunskap om hur man ska förstå, använda och förhålla sig till det. Litteraturstudiens syfte är att ge en omfattande översikt av hur ungdomar mellan 12-18 år utvecklar health literacy genom formellt lärande i skolan. Metoden som använts är en systematisk litteraturstudie som bearbetar studier vars fokus är health literacy och skolan. De främsta resultaten var att skolan är en av de viktigaste platserna för att främja hälsa och health literacy hos elever. Något som framgått är att kunskap inte är något som är statiskt utan måste hela tiden förnyas för att health literacy ska fungera. Slutsatsen blev att health literacy kan främja ungdomar till ett hälsosammare beteende i och med det formella lärandet som sker i skolan. Användandet av health literacy i undervisningen förekommer till viss del, dock bör skolor satsa mer på hälsoundervisning och att använda sig av health literacy, då det bidrar till fler positiva följder för hälsan och för ungdomars hälsobeteende. Kort sagt behöver förekomsten av health literacy i skolor öka om man vill uppnå en bättre hälsa i samhället. Rekommendationer som föreslås för hem- och konsumentkunskap är mer forskning om ämnets betydelse för ungdomars hälsobeteende som kan vara av didaktisk betydelse för lärares undervisning om hälsa. Intressant fortsatt forskning skulle vara att ta reda på ifall det finns någon skillnad mellan könens hälsobeteende.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-05-11Författare
Björk, Emma
Talay, Gabriella
Nyckelord
Formellt lärande
Health literacy
Hem- och konsumentkunskap
Hälsa
Ungdomar
Serie/rapportnr.
VT16-03
Språk
swe