Maskulinitet i ungdomslitteratur
Sammanfattning
Inom fältet genusforskning ingår maskulinitet. Genus finns som ämne i lärarprogrammet och
läroplanen för gymnasieskolan betonar vikten av jämställdhet mellan könen och därigenom
blir genus som diskussionsämne en naturlig del av undervisningen.1 I föreliggande uppsats
kommer jag att undersöka ungdomslitteratur ur ett maskulinitetsperspektiv.
1.1 Syfte och frågeställningar
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur maskulinitet gestaltas i fyra svenska moderna
ungdomsromaner.
Vilka typer av manlighet förekommer i romanerna?
Hur kan romanerna användas i skolan sett ur ett maskulinitetsperspektiv?
1.2 Material
De romaner som kommer undersökas utifrån ett maskulinitetsperspektiv är:
• Bo R Holmbergs Eddie Bolander och jag (2005)
• Per Nilssons Hjärtans fröjd (1992)
• Johan Unengas Tro hopp och burnout (2005)
• Hans Olssons Inga bomber över Skärholmen (2003).
Urvalet är baserat på författare, huvudkaraktärer och berättelsernas teman. Jag valde litteratur
skriven av manliga författare och med manliga huvudkaraktärer. Oftast skriver manliga
författare om huvudkaraktärer av samma kön och därför kändes det naturligt att ha manliga
författare som ett kriterium för urval.2 Eftersom analysen kommer göras ur ett
maskulinitetsperspektiv var valet av manliga huvudkaraktärerna av betydelse. För att kunna se
en större bredd i de olika typerna av maskuliniteter önskade jag en spridning på romanernas
teman och dess sociala och kulturella situationer i berättelserna. Romanerna är alla relativt
nya och därför aktuella.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Öman, Anna
Publikationstyp
other
Språk
swe