Show simple item record

dc.contributor.authorBengtsson, Malin
dc.date.accessioned2007-05-11T12:06:05Z
dc.date.available2007-05-11T12:06:05Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4408
dc.description.abstractI läroplanen för de frivilliga skolformerna, Lpf 94, poängteras hur skolan ska främja förståelse för andra människor, samt att ingen ska utsättas för diskriminering eller annan kränkande behandling på grund av bland annat kön eller sexuell läggning.1 Dessutom poängteras jämställdhet mellan kvinnor och män. Med läroplanen i åtanke förefaller det relevant att studera hur skolans läromedel framställer såväl kvinnor och män, som hur de förhåller sig till heteronormen. I en rapport framlagd av skolverket angående sexualundervisning i gymnasieskolan konstateras även att ”[o]m heterosexualiteten är det enda som är normalt, försvårar det för unga människor som söker sin sexuella identitet.”2 Genom att undersöka läromedel i svenska från 2000-talet utifrån hur homo-, bi och heterosexualitet beskrivs i texter, textfrågor samt bilder hoppas jag kunna problematisera ett viktigt ämnesområde inför min framtida lärargärning. Vidare granskas den bild av manliga och kvinnliga egenskaper som läroböckerna återger, detta för att undersöka hur föreställningar om kön representeras i dagens skola. 1.1 Syfte och frågeställning Syftet med uppsatsen är att studera om dagens läromedel i svenska för gymnasiet speglar ett heteronormativt förhållningssätt eller ej. Dessutom undersöks om olika föreställningar kopplade till manlighet och kvinnlighet förekommer. Detta undersöks genom tre delar av de läroböcker jag granskar; dels textavsnitten, dels de frågor som eleverna ska diskutera och slutligen också de bilder som finns med. • Är läroböckernas texter heteronormativa, och i så fall på vilket sätt? • Är textfrågorna i läroböckerna heteronormativa, och i så fall på vilket sätt? • Är läroböckernas bilder heteronormativa, och i så fall på vilket sätt? • Kan en skillnad ses i sättet på vilket kvinnor och män beskrivs?eng
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.titleHeteronormativitet i läroböcker – En undersökning av heteronormativt innehåll i läroböcker i svenska på gymnasiet.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record