Heteronormativitet i läroböcker – En undersökning av heteronormativt innehåll i läroböcker i svenska på gymnasiet.
Abstract
I läroplanen för de frivilliga skolformerna, Lpf 94, poängteras hur skolan ska främja
förståelse för andra människor, samt att ingen ska utsättas för diskriminering eller
annan kränkande behandling på grund av bland annat kön eller sexuell läggning.1
Dessutom poängteras jämställdhet mellan kvinnor och män. Med läroplanen i åtanke
förefaller det relevant att studera hur skolans läromedel framställer såväl kvinnor och
män, som hur de förhåller sig till heteronormen.
I en rapport framlagd av skolverket angående sexualundervisning i
gymnasieskolan konstateras även att ”[o]m heterosexualiteten är det enda som är
normalt, försvårar det för unga människor som söker sin sexuella identitet.”2
Genom att undersöka läromedel i svenska från 2000-talet utifrån hur homo-, bi
och heterosexualitet beskrivs i texter, textfrågor samt bilder hoppas jag kunna
problematisera ett viktigt ämnesområde inför min framtida lärargärning. Vidare
granskas den bild av manliga och kvinnliga egenskaper som läroböckerna återger,
detta för att undersöka hur föreställningar om kön representeras i dagens skola.
1.1 Syfte och frågeställning
Syftet med uppsatsen är att studera om dagens läromedel i svenska för gymnasiet
speglar ett heteronormativt förhållningssätt eller ej. Dessutom undersöks om olika
föreställningar kopplade till manlighet och kvinnlighet förekommer. Detta undersöks
genom tre delar av de läroböcker jag granskar; dels textavsnitten, dels de frågor som
eleverna ska diskutera och slutligen också de bilder som finns med.
• Är läroböckernas texter heteronormativa, och i så fall på vilket sätt?
• Är textfrågorna i läroböckerna heteronormativa, och i så fall på vilket sätt?
• Är läroböckernas bilder heteronormativa, och i så fall på vilket sätt?
• Kan en skillnad ses i sättet på vilket kvinnor och män beskrivs?
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Bengtsson, Malin
Publication type
other
Language
swe