”Det är såna hjältar vi vill ha i det här landet!” En analys av maskulinitet i Peter Birros dramatik, applicerad på den bild av maskulinitet som förmedlas i skolan
Sammanfattning
Elverkets dramatikergrupp är en satsning från Dramaten för att få fram och spela ny svensk
samtidsdramatik. En av de mest spelade av dessa pjäser är Peter Birros Arbetarklassens sista
hjältar, som ingår i antologin 8 Elverkets dramatik. Peter Birro (f. 1966) är såväl författare
och poet som manusförfattare och dramatiker. Han debuterade 1992 med diktsamlingen Det
Oerhörda (Hägglunds förlag) tillsammans med sin bror. Han har också skrivit manus till både
långfilm och TV-serier, som Hammarkullen och Kniven i Hjärtat.1 Arbetarklassens sista
hjältar (2004) är Peter Birros första försök att skriva för teatern. Uppsättningen, som hade
premiär på elverket 27 februari 2004 med Mikael Persbrandt och Börje Ahlstedt i rollerna
blev en succé och åtföljdes av den fristående uppföljaren Neil Armstrong var aldrig på månen
(2005).2 Handlingen i Neil Armstrong var aldrig på månen utgörs av ett laddat möte mellan
far, mor och dotter. Även handlingen i Arbetarklassens sista hjältar utgörs av ett laddat möte
mellan far och son, där värderingar kring maskulinitet och klass belyses ur olika perspektiv.
De båda karaktärerna i Arbetarklassens sista hjältar och fadern i Neil Armstrong var aldrig
på månen hör ur ett klassperspektiv till en underordnad grupp – arbetarklassen, men ur ett
genusperspektiv till en dominerande grupp – män.
Peter Birros dramatik är intressant att studera dels för att den har kommit till ur
en aktiv satsning på nyskriven svensk samtidsdramatik och därför säger något både om den
tid vi lever i och vilken dramatik som uppmuntras. Och dels för att de båda pjäserna förutom
far och son relationen i Arbetarklassens sista hjältar också bygger på en jämförelse med en
rad kända män, vilket aktualiserar frågan vilket mansideal som är det rådande i svensk
dramatik idag. Det nyväckta intresset för maskulinitet avspeglar sig såväl inom svensk
litteraturforskning, med verk som Forslids Varför män?(2006), som på Göteborgs teaterscen i
uppsättningar som Studentteaterns Kontrakt av Ola Aurell och Teater Aktörs S-men.
Syfte och frågeställningar
Syftet med föreliggande uppsats är att analysera hur maskulinitet framställs i Peter Birros
dramatik och förmedlas i skolan. Vilken idealbild av maskulinitet förmedlas av de båda karaktärerna Harald och Benny i Arbetarklassens sista hjältar samt karaktären Harald Strid i
Neil Armstrong var aldrig på månen? Vilken bild av maskulinitet förmedlas i skolan? Och
hur kan Birros dramatik appliceras på den bilden?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Ternman, Sara
Publikationstyp
other
Språk
swe