• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religionsfriheten i den svenska skolan.

Abstract
Abstract Examinationsnivå: C-kurs, 10poäng Titel: Religionsfriheten i den svenska skolan. Författare: Niklas Demming Termin och år: HT 2006 Institution: Religionsvetenskapliga institutionen, interdisciplinärt examensarbete LAU350 Handledare: Kerstin von Brömssen och Henrik Bogdan Rapportnummer: Nyckelord: religionsfrihet, skola, friskola, konflikt. Sammanfattning: Arbetet undersöker huruvida det verkligen råder religionsfrihet i den svenska skolan. Vad innebär i så fall denna religionsfrihet och vems religionsfrihet premieras? Är man fri att ha och utöva sin religiositet i skolmiljön? Eller är man fri att slippa bli utsatt för andras religiositet? Dessutom belyser arbetet de möjliga konflikter med religiös grund som kan uppstå i skolmiljön. Mina frågeställningar är: • Hur fungerar religionsfriheten i praktiken i den svenska grundskolan, utifrån fyra rektorers beskrivningar? • Vilken är religionsfrihetens främsta princip inom den svenska skolan, rätten till religion eller rätten från religion? • Vilka är de möjliga konfliktområdena i skolan som har sin grund i religionen? Jag har utfört intervjuer med fyra grundskolerektorer. Två av dem arbetar på religiösa friskolor och de övriga två arbetar på kommunala skolor. Rektorerna hade olika uppfattningar om hur religionsfriheten fungerar i praktiken i den svenska grundskolan. De hade också skilda meningar om vilken av skolformerna som bäst främjade religionsfriheten. Rektorerna var även oense om vilken av religionsfrihetens principer som var den främsta. De flesta regelverk som omfattar religionsfriheten i den svenska skolan behandlar främst rätten till religion. Det regelverk som klart skiljer sig från de övriga är läroplanen (Lpo94). I Lpo94 behandlas framför allt rätten från religion och det står klart framskrivet att den allmänna skolverksamheten ska vara icke-konfessionell, vilket innebär att skolan ska vara obunden till något samfunds religiösa lära.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/4416
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
religion2.pdf (321.5Kb)
Date
2006
Author
Demming, Niklas
Keywords
friskola
konflikt
religionsfrihet
skola
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV