Visa enkel post

dc.contributor.authorDemming, Niklas
dc.date.accessioned2007-05-11T12:47:20Z
dc.date.available2007-05-11T12:47:20Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/4416
dc.description.abstractAbstract Examinationsnivå: C-kurs, 10poäng Titel: Religionsfriheten i den svenska skolan. Författare: Niklas Demming Termin och år: HT 2006 Institution: Religionsvetenskapliga institutionen, interdisciplinärt examensarbete LAU350 Handledare: Kerstin von Brömssen och Henrik Bogdan Rapportnummer: Nyckelord: religionsfrihet, skola, friskola, konflikt. Sammanfattning: Arbetet undersöker huruvida det verkligen råder religionsfrihet i den svenska skolan. Vad innebär i så fall denna religionsfrihet och vems religionsfrihet premieras? Är man fri att ha och utöva sin religiositet i skolmiljön? Eller är man fri att slippa bli utsatt för andras religiositet? Dessutom belyser arbetet de möjliga konflikter med religiös grund som kan uppstå i skolmiljön. Mina frågeställningar är: • Hur fungerar religionsfriheten i praktiken i den svenska grundskolan, utifrån fyra rektorers beskrivningar? • Vilken är religionsfrihetens främsta princip inom den svenska skolan, rätten till religion eller rätten från religion? • Vilka är de möjliga konfliktområdena i skolan som har sin grund i religionen? Jag har utfört intervjuer med fyra grundskolerektorer. Två av dem arbetar på religiösa friskolor och de övriga två arbetar på kommunala skolor. Rektorerna hade olika uppfattningar om hur religionsfriheten fungerar i praktiken i den svenska grundskolan. De hade också skilda meningar om vilken av skolformerna som bäst främjade religionsfriheten. Rektorerna var även oense om vilken av religionsfrihetens principer som var den främsta. De flesta regelverk som omfattar religionsfriheten i den svenska skolan behandlar främst rätten till religion. Det regelverk som klart skiljer sig från de övriga är läroplanen (Lpo94). I Lpo94 behandlas framför allt rätten från religion och det står klart framskrivet att den allmänna skolverksamheten ska vara icke-konfessionell, vilket innebär att skolan ska vara obunden till något samfunds religiösa lära.eng
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.subjectfriskolaeng
dc.subjectkonflikteng
dc.subjectreligionsfriheteng
dc.subjectskolaeng
dc.titleReligionsfriheten i den svenska skolan.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post