”Många studenter frågar om de får göra prov snart” Om de nationella provens påverkan på sfi-undervisningen
Abstract
Det övergripande syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur användningen av nationella prov eventuellt påverkar undervisningen i utbildning i svenska för invandrare, sfi. Resultaten är baserade på data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med lärare och elever, samt klassrumsobservationer och dagböcker. Fyra lärare från två skolor har deltagit i intervjuer och observationer, och tre av lärarna har under fem dagar fört dagböcker där de har beskrivit de aktiviteter, material och metoder som de använde i undervisningen. Sammanställningen av data från observationer och dagböcker presenteras med stöd av kategorier från COLT-schema A (COLT - Communicative Orientation of Language Teaching), ett observations-verktyg som är framtaget av Fröhlich, Allen och Spada (1984).
Resultatet från den här studien visar att innehållet i lärarnas undervisning har en tydlig koppling till de färdigheter som det nationella provet testar, men att kopplingen till andra mål och riktlinjer i kurs- och läroplanen inte är lika tydlig. För att synliggöra elevernas språkutveckling använder lärarna regelbundet äldre nationella prov och annat testliknande material i undervisningen. Undersökningen visar också att eleverna uppfattar det nationella provet som mer betydelsefullt än andra bedömningar som lärarna gör. Eleverna är positiva till provet och anser att provbetyget har avgörande betydelse för kursbetyget. Även lärarna har en övervägande positiv inställning till provet, men tillskriver inte det nationella provbetyget lika stor betydelse för kursbetyget som de anser att eleverna gör.
Degree
Student essay
Other description
Magisteruppsats, 15 hp
Ämne: SSA 220
Vt 2016
Handledare: Charlotta Olvegård
View/ Open
Date
2016-06-02Author
Mörlund, Maria
Keywords
sfi
nationella prov
testeffekter
Language
swe