dc.contributor.author | Luuk, Karolina | |
dc.contributor.author | Eleni, Tsartsidou | |
dc.date.accessioned | 2016-06-03T13:50:11Z | |
dc.date.available | 2016-06-03T13:50:11Z | |
dc.date.issued | 2016-06-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44403 | |
dc.description.abstract | Människor från olika delar av världen flyttar till Sverige, vilket gör att landets hälso- och
sjukvård möts av en kulturell mångfald. Situationer, där sjuksköterskan och patienten inte
talar samma språk, ställer krav på sjuksköterskans kulturella kompetens, förmåga att åtgärda
kommunikationssvårigheter och att uppnå en säker vård. Syftet var att undersöka patienters
respektive sjuksköterskors upplevelser och erfarenheter av språkbarriärer i vårdmöten, samt
hur språkbarriärer kan åtgärdas. Denna litteraturstudie inkluderade 14 vetenskapliga artiklar
av kvalitativ design. Resultatet redovisas i tre huvudkategorier: Svårigheter för patienter,
svårigheter för sjuksköterskor och kommunikationsbefrämjande insatser. De tre kategorierna
består av totalt elva subkategorier, där huvudfynden delas in i specifika områden. Resultatet
visar att informationsutbytet mellan patienter och sjuksköterskor är begränsat och väcker
starka känslor hos patienter i olika vårdsituationer. Språkbarriärer påverkar patienters
delaktighet och skapar hinder i vården. Auktoriserad tolk underlättar sjuksköterskors
omvårdnad och kommunikation med patienter. Brister på individ- och organisationsnivå
påverkar patientsäkerheten. Kroppsspråk, kommunikativa hjälpmedel och anpassad
information är viktigt för att främja kommunikationen vid språkbarriärer. Utbildning i
transkulturell omvårdnad är nödvändigt. Slutsatserna är att språkbarriärer begränsar patientens
vård, försämrar vårdupplevelsen, minskar patientsäkerheten och försvårar sjuksköterskans
arbete. Mer kunskaper i transkulturell omvårdnad, bättre organisatoriskt stöd och bättre
användning av tillgängliga resurser behövs för att överbrygga språkbarriärer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | patient, sjuksköterska, omvårdnad, kommunikation, språkbarriärer, delaktighet, patientsäkerhet, lidande | sv |
dc.title | HELP! HJELPE! HJÆLPE! – Språkbarriärer och dess betydelse i omvårdnad | sv |
dc.title.alternative | HELP! HJELPE! HJÆLPE! – Language barriers and their importance in nursing | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |