dc.contributor.author | Adolfsson, Elaine | |
dc.contributor.author | Lundström, Elin | |
dc.date.accessioned | 2016-06-10T11:18:39Z | |
dc.date.available | 2016-06-10T11:18:39Z | |
dc.date.issued | 2016-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44482 | |
dc.description | This study concerns the different sources of information legal guardians of children with cochlear implants have come in contact with regarding their preferred choice of communication. There is currently a disagreement about whether children with cochlear implants should use only spoken language, include hand signs or be bilingual; using both spoken and signed language. The aim of this study is to investigate whether the legal guardian´s choice of communication modes are influenced by information sources. Fourteen legal guardians of children with bilateral cochlear implants participated in the study, where a total of ten questions were answered regarding their choice of language, different sources of information and influences; nine quantitative questions and one qualitative. The result of the quantitative part is presented as a descriptive analysis as the low number of participants limited the possibility of a hypothesis testing that could be applicable to the target population. Medical professionals are the biggest source of information for the total study group. However, they do not seem to influence the sign language/speech group as much as they do with the speech and sign supported speech/speech groups. Compared to other medical professionals, the audiologist has a lower influence on the choice of communication in this study group. An analysis of qualitative data describes two ways the respondents aquire information. The qualitative data also suggest a broad variety of recommendations from different information sources and a variety in the legal guardian’s view of the child’s current communication. | sv |
dc.description.abstract | Denna studie intresserar sig av de informationskällor föräldrar till barn med cochleaimplantat tagit del av gällande valet av kommunikation. Det råder idag skilda meningar om barn med cochleaimplantat
enbart bör använda talspråk, inkludera tecken eller ges möjlighet till tvåspråkighet med både tal- och
teckenspråk. Målet med studien är att undersöka sambandet mellan informationskällor och
kommunikationsätt. Fjorton vårdnadshavare till barn med bilateralt cochleaimplantat deltog i studien, där nio kvantitativa och en kvalitativ fråga besvarades angående språkval, informationskällor och
influenser.
Kvantitativa resultatet redovisas som en deskriptiv analys då antalet respondenter begränsade
möjligheten till en hypotesprövning applicerbar på målpopulationen. Vårdprofessioner utgör inom samtliga språkvalsgrupper den största delen av informationskällor, men uppges ej lika inflytelserik inom gruppen teckenspråk/tal som för grupperna talspråk och TSS/tal. Ett liknande resultat har setts i
tidigare amerikansk studie. Audionomens inflytande på kommunikationsvalet är sällsynt förekommande inom svarsgruppen i förhållande till flertalet andra vårdprofessioner. Kvalitativ data
beskriver två sätt för tillägnande av information hos respondenterna, samt en bredd i beskrivningarna
av informationskällors rekommendationer och vårdnadshavarnas syn på kommunikation idag. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Uppsats | sv |
dc.subject | cochleaimplantat | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.subject | vårdnadshavare | sv |
dc.subject | kommunikationsval | sv |
dc.subject | inflytande | sv |
dc.subject | informationskällor | sv |
dc.title | Vårdnadshavares språkval till barn med cochleaimplantat – tal, teckenspråk och tecken som stöd En studie om information, inflytande och kommunikationsval | sv |
dc.title.alternative | Legal Guardians Language Choice For Children With Cochlear Implant – speech, sign language and sign supported speech A study about information, influence and communication | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |