• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Shared service - om barnen själva får välja" - En kvalitativ studie av köp- och säljmodeller av mat i förskoleverksamhet

Sammanfattning
Tidigare forskning visar på att införa Shared service centers (SSC) kan ge många olika effekter på verksamheter, både offentliga och privata. Forskningen fokuserar dock främst på IT och administrativ verksamhet. Syftet med vår uppsats är därför att studera hur olika köp­ och säljmodeller av mat fungerar och påverkar förskoleverksamheten, och på så vis kunna lyfta fram problem och diskutera alternativa lösningar till förbättringar. Det är intressant att studera just mattjänster för att kunna jämföra om effekterna är desamma som inom IT och administration. För att kunna besvara uppsatsens syfte har vi baserat studien på dokumentstudier samt kvalitativa intervjuer där de intervjuade svarar på hur de upplever modellen och dess effekter. Vi har i uppsatsen studerat och redogjort for hur stadsdelama Centrum och Lundbys modeller för köp och sälj fungerar. Resultaten från intervjuerna och dokumentstudierna har fört oss till slutsatsen att köp- och säljmodeller av mat påverkar förskoleverksamheten ur många synvinklar, både positiva och negativa. Bland annat har det visat sig att kvaliteten på mat tycks bli bättre på förskolor med ett tillagningskök än med mottagningskök. Det har även visat sig att kökspersonalen är mer nöjda med att ha en chef på Intern service, då de har mer kompetens och kunskap kring mat. Kostnadsmässigt har modellerna inte alltid blivit så effektiva som förväntat, modellens utformning har på vissa ställen snarare ökat kostnadema. Hur ska man i framtiden utveckla modellema för att öka effektiviten?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/44542
Samlingar
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
Fil(er)
gupea_2077_44542_1.pdf (14.37Mb)
Datum
2016-06-15
Författare
Ingbrand, Julia
Ramström, Louise
Nyckelord
Shared service center
Intern service
Köp- och säljmodeller
Förskoleverksamhet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV