• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spelar hbtq-diplomeringen någon roll? En utvärdering av hbtq-diplomeringen med fokus på Västra Götalandsregionen

Sammanfattning
Denna uppsats är en beskrivning och utvärdering av hbtq-diplomeringen som policy i Sverige och som verksamhet i Västra Götalandsregionen. Med programteori, textanalys, en mindre enkätstudie samt intervjuer har verksamhetslogiken och de kritiska framgångsfaktorerna tagits fram och mätts. Teori om kognitiv dissonans och implementeringsteori enligt Lundquists ”Kunna, vilja förstå”-modell förklarar hur verksamheten kan leda till ett förändrat bemötande från vårdpersonal gentemot patient. Studien fokuserar på målgruppens egna upplevelser. Resultatet visar att policyn i Sverige samt verksamheten i Västra Götalandsregionen är uppbyggd enligt en realistisk modell med korrekt identifierade förväntade effekter och risker. Hbtq-personer känner till diplomeringen och den spelar roll för valet av vårdgivare och enhet. De upplever i stor utsträckning ett bättre bemötande på dessa enheter och förväntar sig detsamma. Av dem som inte upplever någon skillnad i bemötande mellan en diplomerad och icke-diplomerad enhet, känner ändå en stor majoritet en ökad trygghet av vetskapen att enheten är diplomerad. Detta visar resultaten från både den kvantitativa och kvalitativa undersökningen. Hbtq-diplomeringen i Västra Götaland kan därmed förväntas bidra med positiva effekter i enlighet med sitt syfte att leda till ett bättre bemötande gentemot hbtq-personer inom offentlig förvaltning, med särskilt fokus på vården.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/44553
Samlingar
  • Kandidatuppsatser, Offentlig förvaltning
Fil(er)
gupea_2077_44553_1.pdf (660.3Kb)
Datum
2016-06-15
Författare
Tapper, Nathalie
Nyckelord
utvärdering
programteori
hbtq-diplomering
Västra Götalandsregionen
verksamhetslogik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV