Show simple item record

dc.contributor.authorLindberg, Ellen
dc.contributor.authorHagström, Elin
dc.date.accessioned2016-06-16T08:46:30Z
dc.date.available2016-06-16T08:46:30Z
dc.date.issued2016-06-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44575
dc.description.abstractSyftet med studien är att explorativt undersöka föräldrars och skolkuratorers erfarenheter av stöd, förståelse och bemötande från skolan och det omgivande samhället, till föräldrarna och deras barn i skolåldern med FAS eller FASD. Studiens frågeställningar riktar sig mot hur föräldrar och skolkuratorer upplever att barn med FAS eller FASD blir bemötta av aktörer runt barnet så som socialtjänst, skola och sjukvård. Detta är en kvalitativ studie och det empiriska materialet insamlades via åtta telefon intervjuer och en face-to-face intervju. Grounded theory har varit en inspiration genom hela bearbetningsprocessen, då empirin fått tala och varit till hjälp vid utformningen av resultatets teman. Likaså har vi utgått från det interaktionistiska perspektivet från studiens start till slut. Utifrån insamlad empiri användes teorin Utvecklingsekologi och teoretiska begrepp från ett Makt perspektiv för att analysera resultatet. Studiens viktigaste resultat visade på att föräldrarna upplevde en bristande förståelse och acceptans från aktörer runt barnen med FAS eller FASD. Detta resulterade i en avsaknad av eller att fel resurser gavs till barnen, samt en otrolig kamp från föräldrar, för att rättfärdiga barnen adekvat hjälp och stöd. En slutsats av studien är att samhällets brist på kunskap och en gemensam kunskapsbas gällande FAS eller FASD och svårigheterna de medför, kan förklaras med att FAS eller FASD fortfarande är en relativ socialt och kulturellt okänd diagnos.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFetal alcohol syndrome, Fetal alcohol spectrum disorder, diagnosens makt, utvecklingsekologisk teori, föräldrars upplevelser och förståelsesv
dc.title”Det är inget påhittat, inget som går över och det kan inte medicineras bort” – En studie om föräldrars och skolkuratorers upplevelser kring hur barn med alkoholskador bemöts av samhälletsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record