Returer - Till vilket pris? - En fallstudie om grossistföretaget Papyrus AB:s returhantering, vilka kostnader returen har och hur de identifieras
Abstract
Denna rapport ämnar skapa en modell för att identifiera kostnader kopplat till returprocessen på
ett grossistföretag. Utöver modellen analyseras hur organisationer kan effektivisera
returprocessen och därmed göra den till en del av ett värdeerbjudande, vilket på sikt kan bli en
viktig konkurrensfördel. Utgångspunkten för studien var fallorganisationen Papyrus Sverige AB,
vilka är en pappersgrossist med huvudkontor i Mölndal, söder om Göteborg. För förståelse av hur
returlogistiken är utformad i företaget har empiri insamlats genom tidsbaserad loggning samt
intervjuer. Därefter har resultatet jämförts med studiens teoretiska ramverk. Slutsatserna visar att
returlogistiken på Papyrus saknar tydligt formulerade strategier och processer vilket resulterar i
ineffektiva och kostsamma hanteringar av returerna. Vi kommer fram till att i förlängningen kan
en tidig identifiering av en returs karaktär möjliggöra att det går att erhålla en tidig totalkostnad
på returprocessen. Med detta möjliggörs bättre beslutsunderlag för om returen är värd att frakta
tillbaka eller inte.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-06-16Author
Berg, Jonas
Öster, Jacob
Keywords
Returlogistik, returprocesser, returkostnader, returstrategi, grossist
Series/Report no.
Logistik
15/16:4
Language
swe