• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Returer - Till vilket pris? - En fallstudie om grossistföretaget Papyrus AB:s returhantering, vilka kostnader returen har och hur de identifieras

Sammanfattning
Denna rapport ämnar skapa en modell för att identifiera kostnader kopplat till returprocessen på ett grossistföretag. Utöver modellen analyseras hur organisationer kan effektivisera returprocessen och därmed göra den till en del av ett värdeerbjudande, vilket på sikt kan bli en viktig konkurrensfördel. Utgångspunkten för studien var fallorganisationen Papyrus Sverige AB, vilka är en pappersgrossist med huvudkontor i Mölndal, söder om Göteborg. För förståelse av hur returlogistiken är utformad i företaget har empiri insamlats genom tidsbaserad loggning samt intervjuer. Därefter har resultatet jämförts med studiens teoretiska ramverk. Slutsatserna visar att returlogistiken på Papyrus saknar tydligt formulerade strategier och processer vilket resulterar i ineffektiva och kostsamma hanteringar av returerna. Vi kommer fram till att i förlängningen kan en tidig identifiering av en returs karaktär möjliggöra att det går att erhålla en tidig totalkostnad på returprocessen. Med detta möjliggörs bättre beslutsunderlag för om returen är värd att frakta tillbaka eller inte.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/44584
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_44584_1.pdf (2.059Mb)
Datum
2016-06-16
Författare
Berg, Jonas
Öster, Jacob
Nyckelord
Returlogistik, returprocesser, returkostnader, returstrategi, grossist
Serie/rapportnr.
Logistik
15/16:4
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV