• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Resecentrum Svaneberg - En fallstudie om hur ett nytt stationsläge i Kalmar skulle påverka kollektivtrafiken

Abstract
Bilberoende i medelstora svenska städer är ofta väl utbrett vilket sätter press på tätortens trafik samt vägnät. Att få fler människor att välja kollektivtrafik ses ofta som en lösning på delar av detta problem. I denna uppsats ämnar vi därför att undersöka vilka effekter en förbättrad kollektivtrafik kan ge. Uppsatsen utgörs av en fallstudie i Kalmar där det finns idéer på att bygga ett nytt resecentrum strax utanför stadskärnan. Detta på grund av att dagens tågstation stundtals präglas av trängsel och problem med bomfällningar längs en enkelspårig sträcka genom Kalmar. Studiens syfte är därmed att undersöka hur Kalmar och dess region skulle påverkas ifall ett nytt resecentrum skulle byggas utanför staden. Genom intervjuer med flertalet direkt påverkade aktörer och granskning av offentliga rapporter skapar vi oss en bild av problembilden i Kalmar vilken sedan mynnar ut i en analys kring olika lösningar som skulle passa stadens trafiksystem. Vi har funnit att ett nytt resecentrum kan gynna staden på flera vis med lösningar för persontransporter. Det viktigaste för att ett perifert resecentrum skall fungera är ett tillräckligt stort reseunderlag och att resan ut till platsen inifrån stadskärnan är effektiv. Bus Rapid Transit och Duospårväg är två av lösningarna som kan underlätta för transport till och från resecentrumet men även regionala och lokala resor. Till syvende och sist är det en helhetslösning för kollektivtrafik och försvårande för bilister som kan utgöra en effektiv metod för att få fler att välja kollektivtrafik och därmed skapa underlag för ett nytt resecentrum.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/44586
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_44586_1.pdf (4.450Mb)
Date
2016-06-16
Author
Gustafsson, Fredrik
Hjertberg, Anton
Keywords
Kollektivtrafik, infrastruktur, persontransport, resecentrum, inlandsterminaler
Series/Report no.
Logistik
15/16:2
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV