dc.contributor.author | Gustafsson, Fredrik | |
dc.contributor.author | Hjertberg, Anton | |
dc.date.accessioned | 2016-06-16T14:09:38Z | |
dc.date.available | 2016-06-16T14:09:38Z | |
dc.date.issued | 2016-06-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44586 | |
dc.description.abstract | Bilberoende i medelstora svenska städer är ofta väl utbrett vilket sätter press på tätortens
trafik samt vägnät. Att få fler människor att välja kollektivtrafik ses ofta som en lösning på
delar av detta problem. I denna uppsats ämnar vi därför att undersöka vilka effekter en
förbättrad kollektivtrafik kan ge. Uppsatsen utgörs av en fallstudie i Kalmar där det finns idéer
på att bygga ett nytt resecentrum strax utanför stadskärnan. Detta på grund av att dagens
tågstation stundtals präglas av trängsel och problem med bomfällningar längs en enkelspårig
sträcka genom Kalmar. Studiens syfte är därmed att undersöka hur Kalmar och dess region
skulle påverkas ifall ett nytt resecentrum skulle byggas utanför staden. Genom intervjuer
med flertalet direkt påverkade aktörer och granskning av offentliga rapporter skapar vi oss en
bild av problembilden i Kalmar vilken sedan mynnar ut i en analys kring olika lösningar som
skulle passa stadens trafiksystem. Vi har funnit att ett nytt resecentrum kan gynna staden på
flera vis med lösningar för persontransporter.
Det viktigaste för att ett perifert resecentrum skall fungera är ett tillräckligt stort reseunderlag
och att resan ut till platsen inifrån stadskärnan är effektiv. Bus Rapid Transit och Duospårväg
är två av lösningarna som kan underlätta för transport till och från resecentrumet
men även regionala och lokala resor. Till syvende och sist är det en helhetslösning för
kollektivtrafik och försvårande för bilister som kan utgöra en effektiv metod för att få fler att
välja kollektivtrafik och därmed skapa underlag för ett nytt resecentrum. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 15/16:2 | sv |
dc.subject | Kollektivtrafik, infrastruktur, persontransport, resecentrum, inlandsterminaler | sv |
dc.title | Resecentrum Svaneberg - En fallstudie om hur ett nytt stationsläge i Kalmar skulle påverka kollektivtrafiken | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |