• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka faktorer kan påverka sjuksköterskans bemötande av patienten? - en litteraturstudie relaterad till Jean Watsons omvårdnadsteori.

What factors may affect the relationship between the patient and the nurse? - a litteraturereview related to Jean Watson's Theory of Nursing.

Abstract
Sjuksköterskan har ett stort ansvar i hur man bemöter patienten. Ett bra bemötande betyder mycket för patientens välbefinnande. Att uppnå välbefinnande är målet med bemötandet. Omvårdnadsteoretikern Jean Watson talar om en transpersonell relation, en speciell mänsklig samvaro mellan sjuksköterskan och patienten. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva hur ett antal faktorer kan relateras till sjuksköterskans bemötande av patienten. Ett ytterligare syfte var att granska dessa faktorer i relation till Jean Watsons omvårdnadsteori. Denna litteraturstudie baseras på vetenskapliga artiklar samt omvårdnadslitteratur. Sökningar har skett via databaserna CINAHL, SVVEMED och Pubmed. Watson anger fem förutsättningar som främjar en transpersonell relation mellan sjuksköterskan och patienten. Det är i sjuksköterskans närvaro patientens upplevelse av värdighet skapas. Varje patient har rätt till respekt och integritet. Det tar inte lång tid att bemöta patienten med respekt och empati, det ar viktigt att patienten upplever sig bli bekräftad i mötet. Empati är att försöka förstå hur en människa upplever en viss situation. Kommunikationen i mötet mellan vårdare och patient ar central i vårdsammanhang. Brister i kommunikationen är ofta orsak till bristande samspel mellan sjuksköterska och patient. Olika attityder påverkar det bemötande patienten får, men organisation och arbetsmiljö kan också ha betydelse. Att kunna se människan framför diagnosen, att visa respekt, empati och omtanke och att skapa relationer är hörnstenar som bör genomsyra alla kontakter som sjuksköterskan har med patienten.
Degree
C-uppsats
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/4470
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
lindh_westlund.pdf (5.133Mb)
Date
2007-05-29
Author
Lindh, Maud
Westlund, Ann-Christine
Keywords
attitude
communication
empathy
meeting
nurse
patient
relation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV