Transporter som en tjänst – En attityd- och kravstudie för tjänstebaserade autonoma personfordon
Abstract
Bakgrund – Med en stark urbaniseringstrend räcker det inte längre att bygga större vägar,
transportsystemet måste istället bli effektivare. Ett sätt att möta denna problematik är att
använda tjänstebaserade autonoma personfordon. Tanken med dessa fordon är att användaren
köper tjänsten att transportera sig istället för att äga en egen bil. Samma fordon kan på detta
vis nyttjas av flera användare och det totala antalet fordon kan då följaktligen minska.
Samtidigt skulle tjänstebaserade autonomt personfordon kunna framföras på ett mer effektivt
sätt och därmed även göra transportsystemet effektivare.
Syfte – Denna forskning ämnar undersöka potentiella användares attityd till tjänstebaserade
autonom personfordon. Målgruppen som studeras är unga vuxna, 18-24 år, utan körkort och
som är bosatta i en stad. Utöver attityder undersöker även forskningen hur målgruppens
mobilitet och syn på transporter påverkas av tjänstebaserade autonoma personfordon, för att
avslutningsvis kartlägga vilka krav en framtida användare ställer på dessa fordon.
Metod – Vid denna kvalitativa forskning har både primär- och sekundärdata används.
Primärdatan består av sju semistrukturerade intervjuer, uppdelade i expert- och
användarintervjuer. Sekundärdatan kommer från bland annat böcker, publicerade artiklar,
nyhetsartiklar, rapporter och hemsidor.
Resultat och slutsats – Attityden till tjänstebaserade autonoma personfordon var positiv och
konceptet ansågs ligga rätt i tiden. Däremot fanns en viss oro för säkerheten med tekniken
men denna negativa attityd borde inte vara svår att ändra på. Fordonen skulle ersätta
kollektivtrafiken och ge unga vuxna en öka rörlighet. Vidare ansåg respondenterna att
fordonens ankomstprecision var viktig, då de var mer intresserade av att ha en säker
ankomsttid än att komma fram snabbast möjligt. Deras accepterade väntetid varierade
kraftigt, mellan 5-90 minuter. Av detta dras slutsatsen att de finns olika krav på tillgänglighet.
Samtidigt var samtliga respondenter överens om att priset måste hamna runt kollektivtrafik,
något som tyder på att de finns en diskrepans mellan vad de är beredda att betala och vilken
tillgänglighet de vill ha.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-06-29Author
Vingare, Tore
Tjernlund, Ellinor
Keywords
Tjänstebaserade autonoma personfordon, attityder, unga vuxna, mobilitet, krav
Series/Report no.
Logistik
15/16:8
Language
swe