• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transporter som en tjänst – En attityd- och kravstudie för tjänstebaserade autonoma personfordon

Abstract
Bakgrund – Med en stark urbaniseringstrend räcker det inte längre att bygga större vägar, transportsystemet måste istället bli effektivare. Ett sätt att möta denna problematik är att använda tjänstebaserade autonoma personfordon. Tanken med dessa fordon är att användaren köper tjänsten att transportera sig istället för att äga en egen bil. Samma fordon kan på detta vis nyttjas av flera användare och det totala antalet fordon kan då följaktligen minska. Samtidigt skulle tjänstebaserade autonomt personfordon kunna framföras på ett mer effektivt sätt och därmed även göra transportsystemet effektivare. Syfte – Denna forskning ämnar undersöka potentiella användares attityd till tjänstebaserade autonom personfordon. Målgruppen som studeras är unga vuxna, 18-24 år, utan körkort och som är bosatta i en stad. Utöver attityder undersöker även forskningen hur målgruppens mobilitet och syn på transporter påverkas av tjänstebaserade autonoma personfordon, för att avslutningsvis kartlägga vilka krav en framtida användare ställer på dessa fordon. Metod – Vid denna kvalitativa forskning har både primär- och sekundärdata används. Primärdatan består av sju semistrukturerade intervjuer, uppdelade i expert- och användarintervjuer. Sekundärdatan kommer från bland annat böcker, publicerade artiklar, nyhetsartiklar, rapporter och hemsidor. Resultat och slutsats – Attityden till tjänstebaserade autonoma personfordon var positiv och konceptet ansågs ligga rätt i tiden. Däremot fanns en viss oro för säkerheten med tekniken men denna negativa attityd borde inte vara svår att ändra på. Fordonen skulle ersätta kollektivtrafiken och ge unga vuxna en öka rörlighet. Vidare ansåg respondenterna att fordonens ankomstprecision var viktig, då de var mer intresserade av att ha en säker ankomsttid än att komma fram snabbast möjligt. Deras accepterade väntetid varierade kraftigt, mellan 5-90 minuter. Av detta dras slutsatsen att de finns olika krav på tillgänglighet. Samtidigt var samtliga respondenter överens om att priset måste hamna runt kollektivtrafik, något som tyder på att de finns en diskrepans mellan vad de är beredda att betala och vilken tillgänglighet de vill ha.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/44758
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_44758_1.pdf (1.644Mb)
Date
2016-06-29
Author
Vingare, Tore
Tjernlund, Ellinor
Keywords
Tjänstebaserade autonoma personfordon, attityder, unga vuxna, mobilitet, krav
Series/Report no.
Logistik
15/16:8
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV