dc.contributor.author | Nolåker, Oskar | |
dc.contributor.author | Tjernberg, Pontus | |
dc.date.accessioned | 2016-06-30T08:42:22Z | |
dc.date.available | 2016-06-30T08:42:22Z | |
dc.date.issued | 2016-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44784 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Det finns en pågående debatt om övervärdering av företag i
teknologisektorn. Det finns inget självklart sätt att värdera ett bolag, värdet på ett privat
företag är en subjektiv bedömning som är baserad på värderarens analys. Det finns
omständigheter runt new tech-bolag som gör att de blir svårvärderade. Svårigheten med att
värdera företagen av den typen beror på avsaknaden av intäkter, finansiell historik och bra
jämförelseobjekt.
Syfte: Att ge ett empiriskt bidrag till hur företagsvärdering av new tech-bolag går till i
praktiken. Studien ämnar undersöka om praktiker använder sig av värderingsmodeller som är
etablerade i litteraturen och hur de i sådana fall appliceras. Vidare skall vi undersöka vilka
faktorer som är viktiga vid värdering av new tech-bolag.
Avgränsningar: I uppsatsen har vi valt att avgränsa oss till att definiera ett företags värde
som det pris en investerare är villig att betala vid en investering i bolaget. Vi har även valt att
avgränsa oss till att endast inkludera svenska praktiker i studien.
Metod: I studien har fem semistrukturerade intervjuer genomförts med praktiker som aktivt
arbetar med värdering av new tech-bolag. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en
teoretisk referensram om värderingsmodeller och värderingsfaktorer som är anpassade för
värdering av new tech-bolag.
Resultat och slutsatser: Studien kan påvisa att de värderingsmodellerna som används av
praktiker är de som är bäst lämpade för att använda vid en investeringsförhandling. Praktikers
tillvägagångssätt vid värdering liknar VC-metoden. Ett antal viktiga värderingfaktorer har
identifierats. Preferensaktier kan påverka värderingen och det finns en skepsis mot
användandet av preferensaktier i ett tidigt stadie.
Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie av hur preferensaktier kan påverka vid en
värdering av ett new tech-bolag anses som intressant. Vidare hade det varit av intresse att
studera eventuella skillnader i hur new tech-bolag värderas i olika länder. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 15-16-45 | sv |
dc.subject | Företagsvärdering, new tech-bolag, värderingsmodeller, värderingsfaktorer | sv |
dc.title | Företagsvärdering av new tech-bolag –En kvalitativ studie om hur new tech-bolag värderas i praktiken | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |