dc.contributor.author | Persson, Marcus | |
dc.date.accessioned | 2016-06-30T12:14:42Z | |
dc.date.available | 2016-06-30T12:14:42Z | |
dc.date.issued | 2016-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44795 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte var att öka förståelsen för hur studenter på SFI (utbildning i svenska för invandrare) ser på grammatik och språkinlärning. De kvalitativa intervjuerna avsåg att besvara tre frågeställningar som berör hur studenter på SFI ser på grammatik, språkutbildning och behovet av svenska. Syftet var också att diskutera grammatikundervisning ur ett elevperspektiv med utgångspunkt i forskning kring grammatikundervisningens roll i andraspråksundervisning. Studien rör sig främst inom fältet systemisk-funktionalistisk grammatik, ett fält som domineras av Michael Hallidays teorier kring de funktionella begreppen verksamhet, relation och kommunikationssätt.
Materialet utgörs av kvalitativa intervjuer med åtta SFI-studenter, fem kvinnor och tre män. Samtliga respondenter var somalisktalande och hade en skolbakgrund från hemlandet på mellan 6 och 9 år. Resultatet visade att respondenterna efterfrågade kunskaper i svenska inom verksamheter som rör deras vardag, en verksamhet som av informanterna främst förknippas med kommunikationssättet att tala. Studien visade också att studenterna efterfrågar grammatikundervisning och främst förknippar grammatik med kommunikationssättet skriva. Respondenterna har en formalistisk syn på grammatik och definierar grammatik och grammatikundervisning främst utifrån termer och begrepp men sällan nämner den kommunikativa aspekten av grammatik. En av respondenterna svarar avvikande och definierar grammatik som ett verktyg för att enklare lära sig språk.
Studien visade att studenter och lärare tillsammans skapar en förståelse kring vad grammatik och grammatikundervisning innebär och sedan gemensamt reproducerar detta. Detta skapar en situation där båda parterna hjälps åt att behålla ett äldre system för språkinlärning och upplever att de gör varandra nöjda, något som vid en närmare granskning inte verkar stämma. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT16 IPS LAU925:6 | sv |
dc.subject | grammatik | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | andraspråksundervisning | sv |
dc.subject | SFI | sv |
dc.subject | språksyn | sv |
dc.subject | grammatiksyn | sv |
dc.title | ”Hur kan man lära sig utan grammatik? Det går inte.” En kvalitativ studie av SFI-studenters syn på grammatik och språkinlärning | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |