Show simple item record

dc.contributor.authorBörjesson, Josefine
dc.contributor.authorTorpheimer, Andréa
dc.date.accessioned2016-07-01T07:07:33Z
dc.date.available2016-07-01T07:07:33Z
dc.date.issued2016-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44830
dc.description.abstractSyfte: Mot bakgrund av det vida användandet av kompetensbegreppet i dagens arbetsliv vill vi med diskursanalytiska verktyg granska ett urval av organisationer med fokus på hur kompetens och kompetensutveckling framställs i olika policydokument. Syftet är att synliggöra hur begreppen kompetens och kompetensutveckling skrivs fram inom olika organisationer. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter utgår från Michel Foucaults diskursteori samt Foucaults perspektiv på makt och kunskap, detta för att belysa studiens intressefrågor. Även begreppet kompetens redogörs för i uppsatsen och presenteras i relation till verksamheternas policydokument. Dessa teorier och perspektiv är centrala och används i studien i ett försök att förstå de aktuella verksamheternas framställning av begreppet kompetens och kompetensutveckling. Metod: Studiens metodologiska utgångspunkt är en diskursanalys som bygger på Foucaults teorier och synsätt, av de utvalda verksamheternas offentliga dokument i förhållande till de teoretiska utgångspunkterna. Materialet som har analyserats är policydokument rörande kompetensutveckling och utbildning inom arbetsplatsen. Resultat: Resultaten visar att det existerar skillnader i framställning av kompetensbegreppet och kompetensutveckling inom de olika verksamheterna. Genom resultaten blir det synligt att det är flera olika diskurser om kompetensutvecklingens framställning som är i omlopp. I analysen identifierades fyra olika diskurser om hur kompetensutveckling framställs. Resultaten visar även hur värdeord och värderingar inom policydokumenten kan betraktas som en strategi för att forma ideala medarbetare. Medarbetarna styrs genom dessa ord, mål och värderingar till att vilja uppnå medarbetaridealet för att fortsätta hålla sig själv anställningsbar och attraktiv på den interna arbetsmarknaden genom att ha de färdigheter, attityder och kompetenser som värdeorden kräver.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT16 IPS PEDG14:6sv
dc.subjectkompetenssv
dc.subjectkompetensutvecklingsv
dc.subjectdiskurssv
dc.subjectgovernmentalitysv
dc.subjectdisciplineringsv
dc.subjectstyrningsv
dc.titleAtt skapa ideala medarbetare - kompetensutveckling som styrningsstrategisv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record