Val av vinförpackning är inte glasklart - Studie om konsumentbeteende och val av vinförpackning
Abstract
Oavsett vilket vin som en konsument väljer kommer det att påverka miljön på flera sätt. Främst
går tanken oftast till valet mellan ekologiskt kontra konventionellt vin, men det finns också en
stor skillnad i den miljöpåverkan olika vinförpackningar har. Genom medvetna val bland
konsumenter kan vinindustrins miljöavtryck minska, men för att kunna göra medvetna val måste
konsumenter vara medvetna om den miljöpåverkan som olika vinförpackningar har, samt ha en
positiv inställning gentemot de alternativ som påverkar miljön allra minst.
Denna studie undersöker konsumentbeteende vid val av vinförpackning, där syftet är att se om
konsumenter reflekterar över den påverkan som olika vinförpackningar har på miljön. För att
beskriva konsumentbeteende är utgångspunkten Teorin om motiverat beteende (TRA). En
internetbaserad enkätundersökning har varit studiens metod för att samla in primärdata som
används för att undersöka och besvara studiens syfte.
Studiens resultat indikerar att det finns positiva attityder gentemot miljövänliga vinförpackningar
bland vinkonsumenter. Dessutom indikerar resultatet att det inte finns en subjektiv norm vid val
av vinförpackning, trots att ett generellt tryck upplevs i samhället att agera miljövänligt. Studiens
slutsatser visar bland annat att det behövs ökad kunskapsspridning om vinförpackningars
miljöpåverkan, för att få vinkonsumenter att välja miljövänligare vinförpackningar. Även om
stort fokus ligger på ekologiska viner är det viktigt att fortsätta fokusera på vinförpackningars
miljöpåverkan.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2016-07-04Author
Schroth, Hannah
Fridén, My
Keywords
Vin, vinförpackningar, konsumentbeteende, teorin om motiverat beteende, attityd, subjektiv norm
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
15/16:10
Language
swe