Show simple item record

dc.contributor.authorSchroth, Hannah
dc.contributor.authorFridén, My
dc.date.accessioned2016-07-04T12:51:20Z
dc.date.available2016-07-04T12:51:20Z
dc.date.issued2016-07-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/44890
dc.description.abstractOavsett vilket vin som en konsument väljer kommer det att påverka miljön på flera sätt. Främst går tanken oftast till valet mellan ekologiskt kontra konventionellt vin, men det finns också en stor skillnad i den miljöpåverkan olika vinförpackningar har. Genom medvetna val bland konsumenter kan vinindustrins miljöavtryck minska, men för att kunna göra medvetna val måste konsumenter vara medvetna om den miljöpåverkan som olika vinförpackningar har, samt ha en positiv inställning gentemot de alternativ som påverkar miljön allra minst. Denna studie undersöker konsumentbeteende vid val av vinförpackning, där syftet är att se om konsumenter reflekterar över den påverkan som olika vinförpackningar har på miljön. För att beskriva konsumentbeteende är utgångspunkten Teorin om motiverat beteende (TRA). En internetbaserad enkätundersökning har varit studiens metod för att samla in primärdata som används för att undersöka och besvara studiens syfte. Studiens resultat indikerar att det finns positiva attityder gentemot miljövänliga vinförpackningar bland vinkonsumenter. Dessutom indikerar resultatet att det inte finns en subjektiv norm vid val av vinförpackning, trots att ett generellt tryck upplevs i samhället att agera miljövänligt. Studiens slutsatser visar bland annat att det behövs ökad kunskapsspridning om vinförpackningars miljöpåverkan, för att få vinkonsumenter att välja miljövänligare vinförpackningar. Även om stort fokus ligger på ekologiska viner är det viktigt att fortsätta fokusera på vinförpackningars miljöpåverkan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries15/16:10sv
dc.subjectVin, vinförpackningar, konsumentbeteende, teorin om motiverat beteende, attityd, subjektiv normsv
dc.titleVal av vinförpackning är inte glasklart - Studie om konsumentbeteende och val av vinförpackningsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record