dc.contributor.author | Nilsson, Linda | |
dc.date.accessioned | 2016-07-07T13:04:08Z | |
dc.date.available | 2016-07-07T13:04:08Z | |
dc.date.issued | 2016-07-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45146 | |
dc.description | Språkvetenskapligt självständigt arbete, SSA 136 15 hp
Svenska som andraspråk
VT 2016
Handledare: Maria Löfdahl | sv |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att kartlägga en svensk gymnasieskolas språkliga landskap för att därigenom få en tydligare bild av vilka språk, och i vilken omfattning, eleverna möter dessa där. Utifrån kartläggningen undersöks sedan vilka språkliga maktförhållanden som ryms i den språkliga diskursen. Kartläggningen har utförts utifrån ett fotomaterial i vilket alla befintliga texter i de utvalda lokalerna finns dokumenterade. För att komma åt syftet har teorier från det relativt nya forskningsfältet lingvistiska landskap använts. Resultatet av kartläggningen har även ställts i relation till skolans styrdokument och relevant forskning om flerspråkighet. Undersökningen tar således ett kvantitativt avstamp men är även kvalitativ inriktad. Resultatet visar att skolan till största del är enspråkig med svenska som majoritetsspråk. Det finns dock skillnader mellan skolans olika utrymmen. I de för alla skolans elever gemensamma utrymmena är alla befintliga texter förutom två på svenska. Här är svenskans ställning stark och har inte påverkats av den flerspråkiga elevgruppen och personalen är de som har tolkningsföreträde när det kommer till valet av språk. I byggnaden där Språkintroduktionseleverna nu har sina lektioner har det språkliga landskapet tidigare varit starkt präglat av svenskan men detta har i och med denna elevgrupps inträde börjat luckras upp både vad gäller texter producerade av skolans lärare och eleverna. Här syns tydliga försök till att inkludera flerspråkigheten i det språkliga landskapet och därigenom synliggöra dessa elevers närvaro. Trots detta finns det mer att arbeta med för att framöver skapa en större medvetenhet och därmed ännu bättre synliggöra det som forskningen och skolans styrdokument framhåller och kräver. Som hjälp i denna förändringsprocess skulle en språkpolicy behöva utarbetas. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | flerspråkighet | sv |
dc.subject | språkliga landskap | sv |
dc.subject | skola | sv |
dc.subject | språkpolicy | sv |
dc.title | Den som inte syns finns inte. En undersökning av hur flerspråkigheten inkluderas och synliggörs i en skolas språkliga landskap | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |