• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Är Trafikverket något på spåren: Horisontella samarbeten i basindustrin

Sammanfattning
Sveriges järnväg är ett viktigt transportmedel för de företag som utgör basindustrin. Industrierna är i sin tur mycket betydelsefulla för svensk ekonomi där majoriteten av godset går på export. Transporterna utgör volym- och viktkritiskt gods där kostnaden för transport i regel utgör en stor del av totalkostnaden i jämförelse med andra industrier. Idag råder kapacitetsbrist på järnvägen och varuägare som använder den efterlyser effektivare underhåll, planering och åtgärder. Horisontella samarbeten innebär samarbete mellan parter på samma nivå i försörjningskedjan och kan eventuellt bidra till ökad effektivitet på den hårt belastade järnvägen. Rapporten syftar att ta reda på om det finns ett intresse bland varuägare i svensk basindustri att utveckla horisontella samarbeten med avseende på möjliggörande och hindrande faktorer. Trafikverket har uttryckt ett intresse för utvecklingen och vill få en bild av hur deras roll skulle kunna se ut i samarbetet, vilket också är en del av rapportens syfte. Vidare testar rapporten hur väl teorins definitioner stämmer överens med industrins uppfattning. Befintliga teorier belyser horisontella samarbeten inom flyg, väg och sjöfart, men inkluderar sällan hur de kan utvecklas på järnväg. Utöver en litteraturstudie har en kvalitativ fallstudie genomförts med järnvägen i fokus. Intervjuer med representanter för basindustrierna, Trafikverket samt med företag som arbetar i horisontella samarbeten på järnväg i basindustrin har utgjort underlag. Studien visar att mycket av den problematik och de förutsättningar som återfinns i litteratur även gör sig gällande för svensk basindustri och järnvägen. De definitioner som återfinns i industrin stämmer även mestadels överens med teorins formulering av horisontella samarbeten. Resultaten belyser även vikten av personligt engagemang som möjliggörande faktor. Den roll som svensk basindustri önskar att Trafikverket tar på sig överensstämmer inte till fullo med den roll teorin beskriver. Vidare utesluts inte möjligheten att denna funktion kan vara marknadsdriven istället för statligt driven.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/45147
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_45147_1.pdf (821.3Kb)
Datum
2016-07-07
Författare
Kjellberg, Erik
Ödman, Sophie
Nyckelord
Logistik, Horisontella samarbeten, Trafikverket, Svensk basindustri, Järnväg, Statlig inblandning
Serie/rapportnr.
Logistik
15/16:14
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV