dc.contributor.author | Hogedal, Liselott | |
dc.date.accessioned | 2016-07-08T06:27:02Z | |
dc.date.available | 2016-07-08T06:27:02Z | |
dc.date.issued | 2016-07-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45153 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens syfte har varit att pröva olika undervisningsmetoder och modeller för läsundervisning och att med denna utgångspunkt utveckla undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur eleverna uppfattar de lässtrategier de undervisats om. Detta gjordes genom frågeställningarna: Hur kan jag utveckla användandet av olika metoder och modeller för läsundervisning och vilka möjligheter och begränsningar ser jag i dessa? Hur förstår och använder mina elever de läsförståelsestrategier jag undervisar om?
Teori: Den undervisning som granskas i studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där elevernas närmaste utvecklingszon (ZPD) står i fokus. Det sociokulturella perspektivet används också som analysverktyg. Studien har aktionsforskning som ansats. I denna praxis-orienterade ansats görs reflektioner kring vilka handlingar som bäst gagnar praktiken och dem som ingår i den. Teorier och begrepp från läsforskningen har använts för att analysera elevernas förståelse och användning av lässtrategier.
Metod: Studiens metodologiska utgångspunkt är aktionsforskning. Det innebär att förändringar iscensatts och studerats i syfte att skapa djupare kunskap om och förståelse för praktiken. Det datamaterial som samlats in och analyserats består av videoinspelade lektioner, ljudinspelningar av textsamtal med elever samt dokumentation i form av loggboksanteckningar.
Resultat: Studien pekar på vikten av att läsundervisningen utgår från texter av god kvalitet där lässtrategier används för att förstå text snarare än att lässtrategier tränas instrumentellt med hjälp av anpassade texter. Men studien visar också att konkretisering av lässtrategier i form av visuellt stöd kan vara en hjälp för eleverna att förstå vad som avses med dem. Studiens resultat visar att samarbete mellan eleverna, lärarens stöttning samt individuell uppföljning är nödvändiga för att alla elever ska kunna använda lässtrategier. I studien framkommer också att metasamtal kring lässtrategier kan utgöra ett hinder för elevernas läsengagemang. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Master | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT16 IPS PDA162:26 | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.subject | lässtrategier | sv |
dc.subject | stöttning | sv |
dc.subject | scaffolding | sv |
dc.subject | ZPD | sv |
dc.subject | aktionsforskning | sv |
dc.title | Hur fixar läsfixarna läsningen? En aktionsforskningsstudie om läsundervisning och läsförståelse på lågstadiet | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |