dc.contributor.author | Irissi, Abdelaaziz | |
dc.date.accessioned | 2016-07-08T08:25:08Z | |
dc.date.available | 2016-07-08T08:25:08Z | |
dc.date.issued | 2016-07-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/45156 | |
dc.description | SSA136 15 hp
Ämne: Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA136
Termin: HT 2015
Handledare: Lotta Olvegård | sv |
dc.description.abstract | Avsikten med denna studie är att undersöka SFI-lärarnas arbete utifrån ramen för entreprenöriellt lärande i undervisning i svenska för invandrare. I studien berörs även hur lärarna definierar entreprenöriellt lärande samt om och hur arbetssättet främjar SFI- elevernas språkutveckling. Huvudfokus i studien ligger dock på elevernas muntliga färdigheter.
Studiens frågeställningar har besvarats utifrån en kvalitativ ansats där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar i svenska för invandrare på D-kursen.
Resultatet visar att lärarna är eniga om att entreprenöriellt lärande främjar elevernas språkutveckling. Undervisningen planeras utifrån ramen för entreprenöriellt lärande och lärarna har detta förhållningsätt som utgångspunkt för det pedagogiska arbetet i klassrummet. Lärarna betonar vikten av att eleverna tränas i samarbets-förmåga och anvarstagande, vilka anses gynna SFI-elevernas språkutveckling. Resultaten visar vidare att lärarna utgår ifrån elevernas intressen och behov i sin planering av undervisningen, samt beaktar samverkan mellan skolan och verksamheter utanför skolvärlden i deras uppdrag. Elevernas muntliga färdigheter gynnas av interaktionen kring autentiska och verklighetsanpassade uppgifter samt av samverkan mellan skola och praktikplatser. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | svenska för invandrare | sv |
dc.subject | entreprenöriellt lärande | sv |
dc.subject | sociokulturellt perspektiv | sv |
dc.subject | språkutveckling | sv |
dc.title | Entreprenöriellt lärande: ett språkutvecklande arbetssätt inom svenska för invandrare | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |