Show simple item record

dc.contributor.authorIrissi, Abdelaaziz
dc.date.accessioned2016-07-08T08:25:08Z
dc.date.available2016-07-08T08:25:08Z
dc.date.issued2016-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/45156
dc.descriptionSSA136 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA136 Termin: HT 2015 Handledare: Lotta Olvegårdsv
dc.description.abstractAvsikten med denna studie är att undersöka SFI-lärarnas arbete utifrån ramen för entreprenöriellt lärande i undervisning i svenska för invandrare. I studien berörs även hur lärarna definierar entreprenöriellt lärande samt om och hur arbetssättet främjar SFI- elevernas språkutveckling. Huvudfokus i studien ligger dock på elevernas muntliga färdigheter. Studiens frågeställningar har besvarats utifrån en kvalitativ ansats där observationer och semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre lärare som undervisar i svenska för invandrare på D-kursen. Resultatet visar att lärarna är eniga om att entreprenöriellt lärande främjar elevernas språkutveckling. Undervisningen planeras utifrån ramen för entreprenöriellt lärande och lärarna har detta förhållningsätt som utgångspunkt för det pedagogiska arbetet i klassrummet. Lärarna betonar vikten av att eleverna tränas i samarbets-förmåga och anvarstagande, vilka anses gynna SFI-elevernas språkutveckling. Resultaten visar vidare att lärarna utgår ifrån elevernas intressen och behov i sin planering av undervisningen, samt beaktar samverkan mellan skolan och verksamheter utanför skolvärlden i deras uppdrag. Elevernas muntliga färdigheter gynnas av interaktionen kring autentiska och verklighetsanpassade uppgifter samt av samverkan mellan skola och praktikplatser.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSvenska som andraspråksv
dc.subjectsvenska för invandraresv
dc.subjectentreprenöriellt lärandesv
dc.subjectsociokulturellt perspektivsv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.titleEntreprenöriellt lärande: ett språkutvecklande arbetssätt inom svenska för invandraresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record