• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klimatkompensation vid e-handel En undersökning om slutkonsumenters inställning till klimatkompenserade vägtransporter samt vilka faktorer som styr betalningsviljan

Abstract
“Vi ärver inte jorden av våra föräldrar; vi förvaltar den åt våra barnbarn.” Ett gammalt indianordspråk som får oss att undra vad människan gör med denna värld och vad som kan göras annorlunda, till det bättre. Den här studien ämnar undersöka slutkonsumenters inställning till klimatkompensation, samt om det finns en betalningsvilja för tjänsten. Studien kan användas som ett underlag för de e-handelsföretag som vill upprätta möjligheten för slutkonsumenter att klimatkompensera för de transporter som härleds ur e-handeln. Genom resultatet från utförd enkätundersökning kan vi se vilka variabler som påverkar inställningen till, och betalningsviljan för, frivillig klimatkompensation. Vidare har det diskuterats hur viktigt det är att slutkonsumenter besitter relevant kunskap för att ta miljöaspekter i beaktning i sin beslutsfattning, samt varifrån denna kunskap kan härröra ur. Ytterligare har det undersökts om inställningen till klimatkompensation utrycker sig olika mellan män och kvinnor. Allt för att besvara tre framtagna forskningsfrågor, vilka behandlar vilja, betalningsvilja och könsaspekter. Resultatet är uppbyggt med hjälp av på förhand framtagna hypoteser som härletts ur befintliga teorier. Utförda regressions- och korrelationsberäkningar vittnar om ett flertal samband mellan bland annat oro för den globala uppvärmningen och inställningen till klimatkompensation. Slutsatser som dras är bland annat att inställningen till klimatkompensation är av positiv karaktär. Det finns en befintlig vilja att klimatkompensera för de transporter som uppstår vid e-handel, även om det samtidigt hade inneburit en extra avgift. Faktorer som påverkar så väl viljan som betalningsviljan är bland annat oro för den globala uppvärmningen och kunskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/45157
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_45157_1.pdf (802.5Kb)
Date
2016-07-08
Author
Paulsson, Viktor
Petersson, Christoffer
Keywords
Global uppvärmning, klimatkompensation, betalningsvilja, hypotesprövning
Series/Report no.
Logistik
15/16:15
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV